KERATAN AKBAR

1. UTUSAN MALAYSIA - 25/12/2013 - WANITA BEBAS DARIPADA MUFLIS RM84 JUTA


25. SINAR HARIAN - 19/12/2013 - INDIVIDU MUFLIS DIBANTU

26. MINGGUAN MALAYSIA - 6/9/2015 - HUTANG ISI RUMAH PADA TAHAP MEMBIMBANGKAN

27. MINGGUAN MALAYSIA - 6/9/2015 - JANGAN TERPEDAYA PIHAK KETIGA SELESAIKAN HUTANG


28. SINAR HARIAN - 1/6/2015 - KENA TIPU SYARIKAT KERETA TERPAKAI

29. SINAR HARIAN - 26/1/2015 - TUJUH DITIPU SYARIKAT BELI KERETA

30. SINAR HARIAN - 26/12/2013 - 'SAYA BIMBANG DIISYTIHAR MUFLIS'

31. SINAR HARIAN - 6/6/2015 - PEMBELI KECEWA RUMAH TERBENGKALAI

32. NASIONAL - 2/9/2014 - RAMAI PEMBELI RUMAH JADI MANGSA PENIPUAN BANK DAN PEMAJU

1. UTUSAN MALAYSIA - 25/12/2013 - WANITA BEBAS DARIPADA MUFLIS RM84 JUTA


KUALA LUMPUR 24 Dis. – Seorang bekas pengarah syarikat yang pernah diisytiharkan muflis sebanyak RM84 juta, Radziah Hussein, 57, kini mampu menjalanI kehidupan seperti biasa apabila bebas daripada maaslah tersebut sejak 15 Disember lalu.

Hasil khidmat nasihat dan bantuan yang diberikan oleh Sekretariat Bebas Muflis dan Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) awal tahun ini. Radziah berjaya keluar daripada masalah tersebut yang dihadapinya sejak tahun 2001.

Radziah ketika ditemui pemberita berkata, beliau mengucapkan terima kasih kepada pihak Sekretariat PPIM yang banyak membantunya untuk keluar daripada masalah tersebut.

Katanya, selepas berita mengenai masalahnya disiarkan di media cetak dan elektronik, pihak bank dan Jabatan Insolvensi telah datang bagi menguruskan masalah berkenaan.

“Sebelum ini, saya berasa teranaiaya dan tiada tempat mengadu disebabkan ditipu oleh bekas majikan. Lebih malang lagi, saya juga telah menerima surat muflis daripada Jabatan Insolvensi tanpa diberikan sebarang surat amaran.

“Alhamdulillah, semua berjalan baik dan pihak sekretariat banyak membantu bagi menyelesaikan masalah ini dan hasilnya pada 15 Disember lalu, saya menerima surat bebas muflis dari pihak Jabatan Insolvensi,” katanya dalam sidang akbar anjuran PPIM di sini hari ini.

Radziah mendakwa, masalah muflis itu berlaku ketika berkhidmat dengan syarikat lamanya, apabila dia sering digunakan oleh bekas majikan untuk menandatangani dokumen-dokumen pinjaman bank di atas nama syarikat.

Katanya, lebih malang lagi dia hanya menyedari telah muflis apabila diberitahu berhutang dengan sebuah bank sebanyak RM72 juta ketika mengikuti suaminya ke China selepas berhenti kerja di syarikat berkenaan.

“Disebabkan saya percaya dan majikan memberi jaminan supaya tidak perlu bimbang memandangkan beliau sendiri menjadi penjamin untuk semua pinjaman, saya akur dengan setiap permintaannya untuk menandatangani dokumen-dokumen pinjaman bank.

“Tetapi tidak disangka, kepercayaan dan juga niat mahu membantu syarikat akhirnya membawa padah kepada diri sendiri apabila saya diberitahu telah muflis kerana tidak membayar hutang pinjaman,” katanya.

Dalam pada itu, Ketua Aktivis Persatuan PPIM, Datuk Nadzim Johan berkata, lebih 200,000 individu yang diisytihar muflis diseru supaya tampil ke hadapan untuk menyemak status bagi mengelakkan mereka dianaiya oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

“Saya minta mereka datang kepada Sekretariat Bebas Muflis untuk mendapatkan khidmat nasihat, dan kita akan minta sekretariat untuk menkaji sama ada proses melalui prosedur yang betul,” katanya.


2. UTUSAN MALAYSIA – 13/10/2014 - KAJI TERPERINCI BERHUBUNG KESELURUHAN ASPEK HALAL

KUALA LUMPUR 12 Okt. - Satu kajian terperinci dalam keseluruhan aspek halal perlu dilakukan bagi mengelakkan matlamat asal peraturan halal yang ditetapkan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) tersasar. 

Ketua Biro Pemantauan Perkhidmatan Kewangan Pesatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Sheikh Abdul Kareen Said Khadaied (gambar) berkata, perkara utama yang harus dilihat adalah halal bukan sahaja terkandung dalam aspek fizikal dan kerohanian sebaliknya merangkumi pembangunan ekonomi umat islam. 

Beliau berkata, dalam hubungan itu, Jakim perlu mewajibkan semua syarikat yang memohon sijil halal mempunyai akaun perbankan islam yang bertujuan memastikan dana pinjaman syarikat mahupun kewangan syarikat tidak terlibat dalam riba. 

“Kajian seperti ini penting. PPIM sejak sekian lama mendesak supaya hanya satu badan dipertanggungjawabkan untuk menjaga isu halal,” katanya semasa menjadi panel bagi Tajuk Pensijilan Halal, Industri Untung Besar, Matlamat Islam Tersasar sempena Forum Pengguna 2014 anjuran PPIM, disini hari ini. 

Sementara itu, Timbalan Presiden Dewan Perniagaan Melayu malaysia (DPMM), Datuk Mohammad Alayuddin Che Hasan mencadangkan kerajaan termasuk Jakim mewajibkan hanya orang islam bertugas di bahagian pemprosesan halal di semua syarikat yang akan dan telah memiliki sijil halal. 

Beliau berkata, melalui kaedah tersebut jaminan halal produk yang dijual oleh syarikat berkenaan adalah lebih tinggi berbanding syarikat-syarikat yang meletakkan golongan bukan islam iaitu mereka yang tidak memahami konsep halal. 

“Ramai orang tahu maksud halal tetapi hanya secara asas. Halal bukan aspek makanan semata-mata tetapi barangan seperti farmaseutikal dan kosmetik turut mempunyai kaitan dengan aspek halal,” katanya.

3. UTUSAN MALAYSIA - 15/4/2014 - BELIA MUFLIS AKIBAT BELANJA LUAR KEMAMPUAN

MUFLIS atau bangkrap adalah perkataan yang paling digeruni kerana sekiranya ia berlaku banyak kesan buruknya.

Setiap orang apabila dtanyakan soalan berkaitan kepentingan wang dalam kehidupan biasanya, ada yang menjawab wang bukan segala-galanya dan ada juga yang menjawab tanpa wang kita tidak boleh mengecapi kebahagiaan hidup.

Kos hidup yang semakin tinggi menyebabkan kebanyakan daripada kita menjadi tekanan dan kerana tidak dapat mengurus kewangan dengan baik akhirnya hutang piutang tidak dapat dibayar dan menyebabkan seseorang menjadi muflis.

Justeru, perlu diingatkan dari peringkat remaja lagi agar mengawal perbelanjaan dengan bijak dan jangan ikut nafsu semasa berbelanja.

Secara purata, setiap hari dianggarkan terdapat 14 orang diisytiharkan muflis atau bankrap di negara ini. Ini berlaku kerana sikap suka berbelanja lebih daripada pendapatan.

Sejumlah 122,169 rakyat Malaysia diisytihar muflis bagi tempoh 2007 hingga tahun lepas berdasarkan rekod Jabatan Insolvensi Malaysia (MDI).

Hari ini, semakin ramai belia yang muflis, gara-gara menanggung beban hutang yang serius seperti kad kredit, pinjaman membeli kereta dan pinjaman peribadi.

Perangkaan Jabatan Insolvensi Malaysia dari tahun 2005 hingga 2012 menunjukkan seramai 243,823 orang diisytiharkan muflis. Sebanyak 57 peratus daripadanya berusia di bawah 45 tahun.

Sebanyak 50 peratus daripada mereka ialah pemegang kad kredit yang berusia di bawah 30 tahun. Lebih menyedihkan 15 peratus daripada mereka tiada tabung dan 37 peratus lagi tidak pernah memikirkan persediaan untuk persaraan.

Perancangan kewangan yang lemah dan kurangnya pengetahuan mengenai pengurusan wang menjadi faktor utama masalah hutang. Hal ini membawa kepada bebanan hutang secara belebihan.

Gaya hidup di luar kemampuan sering menjadi punca utama masalah kewangan yang semakin meruncing dalam kalangan remaja.

Mereka merasakan status orang muda bagaikan tercabar sekiranya tidak mengikut trend masa kini dari segi penampilan dan gajet. Hal ini membawa kepada bebanan hutang pada usia muda akibat berbelanja secara berlebihan. Maklumlah hendak membayar bil internet, telefon, kelab gimnasium dan perbelanjaan makan minum.

Berdasarkan kaji selidik yang dijalankan oleh Pusat Penyelidikan dan Sumber Pengguna (CRRC) mengenai perilaku dan tabiat kewangan golongan pekerja muda, 37 peratus daripada kelompok itu mengakui berbelanja melebihi gaji bulanan. Kurangnya pengetahuan mengenai pengurusan kewangan menjadi punca kepada kemelut bebanan hutang golongan tersebut.

Jika dilihat dari peratusan kes kebangkrapan yang paling tinggi kepada golongan ini adalah membabitkan pinjaman kenderann iaitu 25.13 peratus, diikuti persendirian 13.15 peratus, pinjaman perumahan 12.13 peratus, pinjaman perniagaan 11.26 peratus dan kad credit, 4.9 peratus.

Implikasi muflis ada macam-macam. Antaranya, menyebabkan seseorang itu tidak boleh memegang jawatan tertentu dalam perkhidmatan awam.

Seorang pegawai pemegang harta akan ditugaskan untuk mengawasi harta benda dan memantau tindakan anda dalam menyelenggarakan harta untuk melangsaikan hutang. Anda juga tidak boleh ke luar negara.

Antara langkah bijak untuk mengelakkan berlakunya perkara ini adalah ibu bapa jangan terlalu akur dengan kehendak anak-anak yang meminta barangan berjenama atau sentiasa mahu menukar gajet. Anak-anak perlu dididik dari kecil lagi tentang perancangan kewangan yang betul.

Terangkan kepada mereka yang mana menjadikan keperluan dan prioriti perlu diutamankan daripada mengikut kehendak arus semasa.

Dalam pada itu, Sekretariat Bebas Muflis perlu berperanan agar penggunaan khidmat CTOS yang banyak menyusahkan orang ramai dari segi maklumat yang tidak dikemaskini dan menimbulkan ketidakadilan dan penganiayaan ini, dikaji semula atau dihentikan terus dan digantikan serta diuruskan oleh pihak kerajaan sendiri dalam menetukan status kredit seseorang untuk dinilai oleh institusi kewangan dan sebagainya.

Proses pinjaman dan lain-lainnya seharusnya juga dinilai semula agar tidak timbul masalah dari segi penjamin, teranaiya dan tertipu dengan sistem yang ada sekarang ini.

Selain itu, program-program motivasi dan kewangan seperti yang diadakan oleh Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) melalui Program Pengurusan Kredit harus diperhebatkan.

Program yang dijalankan ini bertujuan memupuk tabiat meminjam secara bijak sekali gus menggalakkan budaya pembayaran semula pinjaman secara konsisten.

Jika berlaku muflis, dunia belum kiamat lagi kerana masih ada cahaya di hujung terowong. Tetapi sebelum itu, ukurlah baju di badan sendiri. Ukurlah ketebalan dompet dan jumlah wang akaun bank. Ukurlah gaji bulanan dan hutang yang perlu dilunaskan. Sama-samalah kita saling mengingati. Salam 1Hati.

DR. JESSICA ONG HAI LIAW
Pensyarah Kanan, Universiti Pertahanan
Nasional Malaysia.

4. BERITA HARIAN - 6/11/2014 - PPIM KESAL PENGELUAR TAK SENSITIF

Label Botol Air Mineral Dicetak Imej Patung Dewa Hindu

Oleh NOR AZIZAH MOKHTAR
bhnews@bh.com.my

KUALA LUMPUR

Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) kesal dengan tindakan sebuah syarikat pengeluar air mineral tempatan yang meletakkan imej patung dewa Hindu pada label botol air mineral keluaran mereka yang disifatkan tidak peka dengan sensitiviti agama. 

Ketua Biro Pemantauan Perkhidmatan Kewangan PPIM, Sheikh Abdul Kareen Said Khadaled, berkata pengeluar air mineral terbabit sepatutnya peka dengan sensitiviti agama kerana produk itu dijual secara terbuka termasuk kepada orang islam. 

“Ada juga logo halal Jabatan Kemajuan Agama Islam (JAKIM) pada botol minuman bekenaan, tapi pada masa yang sama turut memaparkan imej kuil Hindu (patung dewa Hindu) di Batu Caves, Selangor. Ini penghinaan terhadap logo halal dan menimbulkan kemarahan penganut Islam,” katanya. 

Buat laporan

Bercakap kepada pemberita selepas bersama wakil Persatuan Pengguna Islam Sedunia, membuat lapoan berhubung perkara itu di Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi, di sini semalam, beliau meminta Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan JAKIM mengambil tindakan terhadap pengeluaran air mineral berkenaan. 

“Syarikat itu jelas tidak menghormati sensitiviti agama, selain tidak menghormati Islam sebagai agama rasmi negara ini. Imej yang dipaparkan pada label itu menimbulkan keraguan dan ketidakselesaan pengguna Islam walaupun ada logo halal,” katanya. 

Difahamkan, imej patung dewa Hindu itu dicetak pada label produk berkenaan bertujuan mempromosi kawasan tarikan pelancong di negara ini sempena kempen Tahun Melawat malaysia 2014.

5. RAKYAT NEWS - 3/11/2014 - ARTIS DIGALAKKAN MENGIKUTI SEMINARHIBURAN DAN ISLAM

KUALA LUMPUR 3 Nov - Para penggiat seni tanah air sama ada daripada Industri Filem dan Industri Musik digalakkan Mengikuti Seminar Hiburan dan Islam anjuran Persatuan Pengguna Islam Malaysia(PPIM) bagi membincangkan dengan lebih mendalam berhubung perpekstif hiburan dalam Islam.

Ketua Biro Pemantauan Perkhidmatan Kewangan, Sheikh Abdul Kareem Said Khadaled berkata seminar tersebut diharap dapat menyelesaikan masalah industri industri hiburan yang kini dilihat semakin membimbangkan.

"Kita mempunyai ramai peserta daripada para dan pegawai agama tetapi tidak ramai daripada indusri filem dan musik.

"Penggiat seni diminta hadir ke seminar ini bagi bersama-sama membincangkan secara mendalam untuk mencari jalan tengah bagi kebaikan bersama," katanya kepada pemberita ketika membuat sidang media disini, hari ini.

Menurutnya, setakat ini belum ada sebarang perbincangan telah dilakukan oleh para ulamak dan penggiat seni seperti seminar yang akan diadakan itu.

"Kita akan mengupas dengan lebih mendalam berhubung apa yang dikatakan dengan 'Hiburan' daripada perpekstif Islam.

"Belum ada satu perbincangan yang menyeluruh antara para ulamak dan penggiat seni bagi bersama melihat industri ini untuk kebaikan masyarakat," katanya.
Sementara itu, Ketua Aktivis PPIM, Datuk Nadzim Johan berkata suntikan baru akan dapat disuntik kepada peserta yang menghadiri seminar yang akan berlangsung selama dua hari itu. 

"Seminar ini bertujuan memberi suntikan baru kepada masyarakat kita supaya dapat melihat satu perpekstif yang lebih positif terhadap apa yang kita ada pada hari ini amat membimbangkan," katanya. 

Seminar Hiburan dan Islam tersebut akan diadakan di Institut Integriti di Jalan Duta pada 6 sehingga 7 Disember bulan hadapan dengan penyertaan dibuka kepada 100 orang peserta sahaja.


6. UTUSAN MALAYSIA - 26/9/2013 - PETRONAS DAGANGAN JANGAN ANAKTIRIKAN USAHAWAN BUMIPUTERA – PPIM


KUALA LUMPUR 25 Sept. - Petronas Dagangan Berhad (PDB) digesa tidak menganaktirikan usahawan bumiputera terutama dalam memberi peluang perniagaan di rangkaian Kedai Mesra Petronas demi mencapai keuntungan semata-mata.

Ketua aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan berkata, tindakan itu dilihat tersasar jauh daripada hasrat kerajaan memperkasa ekonomi kaum Melayu dan bumiputera seperti yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru ini.

"Tidak ramai usahawan bumiputera menghantar produk mereka untuk dijual di Kedai Mesra Petronas kerana tidak mampu membayar yuran penyenaraian yang mahal.

"Walau bagaimanapun, kita menerima aduan daripada salah seorang pembekal sedia ada yang sudah membekalkan produk lebih lima tahun lalu tetapi cuba disingkirkan pihak syarikat itu sendiri untuk memberi laluan kepada pengusaha luar," katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.

Yang turut hadir, Setiausaha Agung Persatuan Pengilang dan Industri Perkhidmatan Bumiputera Malaysia (PPIPNBM), Datuk Dr. Mohd Noor Ali Akbar dan Aktivis PPIM, Sheikh Abd. Kareem Sheikh Khadaied.

Menurut Nadzim, aduan diterima pihaknya langsung tidak mencerminkan peranan PDB sebagai anak syarikat di bawah Petroliam Nasional Berhad (Petronas) yang juga merupakan syarikat milik kerajaan (GLC).

Berdasarkan pemantauan pihaknya di Lembah Klang misalnya, kata beliau, terdapat kira-kira lima peratus sahaja usahawan bumiputera yang membekalkan produk mereka di Kedai Mesra Petronas.

"Ini tidak termasuk bilangan premis perniagaan yang diperuntukkan Petronas di gedung beli-belah miliknya seperti Suria KLCC dan Alamanda yang rata-rata disewa peniaga antarabangsa berbanding bumiputera," katanya.

Menurut beliau, Petronas seharusnya mempunyai rangka kerja lebih teliti dalam usaha membantu golongan berkenaan dengan memberi peluang berkembang maju dalam bidang ekonomi.

Sehubungan itu, pihaknya mahu PDB memberi penjelasan berhubung isu itu, selain berharap kerajaan dapat mengambil tindakan tegas membela nasib ekonomi bumiputera.

7. UTUSAN MALAYSIA - 4/11/2014 - PPIM ANJUR SEMINAR KEBANGSAAN HIBURAN DAN ISLAM

KUALA LUMPUR 3 NOV. – Seminar Kebangsaan Hiburan dan Islam yang bakal diadakan di Institud Integriti Malaysia dari 6 hingga 7 Disember ini bertujuan untuk mengupas pelbagai isu dalam industri hiburan negara berlandaskan ajaran islam.

Seminar anjuran Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) bersama-sama Yayasan Ihtiman Malaysia itu akan menghimpunkan beberapa ulama dan penggiat seni tanah air untuk berkongsi dan bertukar-tukar idea tentang hiburan dalam Islam serta kepentingannya kepada masyarakat.

Ketua aktivis PPIM, Datuk Nadzim Johan berkata, hiburan memainkan peranan penting dalam kehidupan hari ini termasuk mempengaruhi pembentukan sahsiah dan keperibadian masyarakat.

“Perkembangan industri hiburan semakin pesat hari demi hari dengan kemunculan pelbagai program sama ada melibatkan nyayian mahupun lakonan.

“Namun, adakah kita sedar jika perkembangan tersebut boleh membawa kebaikan atau sebaliknya dalam kehidupan terutamanya berdasarkan Islam?” katanya dalam sidang akhbar seminar tersebut disini hari ini.

Yang turut hadir Ketua Biro Pemantauan Perkhidmatan Kewangan PPIM, Sheikh Abdul Kareem Said Khadaied.

Dalam pada itu, Nadzim menjelaskan tiada sekatan hiburan dalam islam selagi tidak melanggar syariah yang ditetapkan.

Katanya, keghairahan industri hiburan tempatan hari ini untuk menerbitkan pelbagai rancangan atau program yang boleh menarik perhatian penonton perlu diteliti agar tidak menjejaskan nilai-nilai murni yang ditetapkan oleh islam.

“ Seminar ini bukan untuk menghentam mana-mana penggiat seni di Malaysia tetapi Cuma sebagai satu platform bagi membincangkan isu-isu yang dibolehkan atau sebaliknya dalam hiburan dan islam,” ujarnya.

Seminar menyasarkan 100 penyertaan yang terdiri daripada penggiat-penggiat seni, ulama dan tokoh agama.

Antara penceramah yang akan membentangkan kertas kerja dalam seminar itu termasuklah Pengarah Jabatan Agama Islam Kelantan, Datuk Che Mohd. Rahim Jusoh dan Pengurus Ace Motion Picture Snd. Bhd., Aziz M. Osman.

Merek yang ingin menyertai seminar tersebut boleh menghubungi Sheikh Abdul Kareem menerusi 012-621 7866 atau talian tetap PPIM 03-42577222 dan 03-42566618.

8. UTUSAN MALAYSIA - 22/9/2014 - STATUS PROJEK DIPERSOAL

Oleh MOHAMAD HARITH MOHAMAD NIZAR
kota@utusangroup.com.my

KUALA LUMPUR 21 Sept. - Sebuah projek pembangunan perumahan berdekatan Pandan Lake Club dekat sini menimbulkan tanda tanya kepada penduduk di 57 kediaman di sekitar kawasan itu apabila tiada dokumen sah serta penjelasan diberikan kepada mereka.

Difahamkan projek itu melibatkan pembinaan empat blok bangunan 52 tingkat.

Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Pandan Perdana, Hashim Mahmud, 58, berkata, dalam beberapa sesi dialog yang diadakan antara badan bertindak itu bersama penduduk, kesemuanya sebulat suara membantah projek tersebut.

"Sehingga hari ini, Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) masih tidak bertemu dengan penduduk bagi menjelaskan status projek berkenaan.

"Kami juga kecewa terhadap wakil rakyat di kawasan ini yang sepatutnya membela nasib penduduk, namun tidak pernah turun padang mendengar masalah kami," katanya kepada pemberita dalam sidang akhbar yang diadakan baru-baru ini.

Yang turut hadir Ketua Biro Penyiasatan dan Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Sheikh Abd. Kareem S. Khadaied dan Pengerusi Persatuan Gerakan Kesedaran Sivil Malaysia, Jenice Lee Ying Ha.

Sementara itu, Sheikh Abd. Kareem mempersoal kelulusan yang diberi kepada pihak pemaju untuk meneruskan projek oleh MPAJ.

"Penduduk berasa bimbang kerana kawasan ini mungkin tidak boleh menampung pembinaan sebesar ini dan bakal menimbulkan masalah lain seperti kelancaran lalu lintas serta bencana alam seperti banjir kilat dan tanah runtuh.

"Selain itu, terdapat juga aduan oleh penduduk bahawa pihak pemaju telah datang dari rumah ke rumah untuk memeriksa keadaan kediaman mereka, tetapi tiada sebarang dokumen sah ditunjukkan.

"Ini termasuk nombor pendaftaran Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) yang sepatutnya tertera pada surat yang ditunjukkan pihak terbabit," katanya.

Tambahnya, pihak berkenaan tidak layak membuat pemeriksaan itu jika tidak berdaftar dengan SSM.

"Malah papan tanda yang biasanya digunakan oleh pihak pemaju di tapak projek dibangunkan juga tidak kelihatan dan perkara itu menambahkan keraguan penduduk," katanya.

Dalam pada itu, Jenice Lee turut mempertikaikan tindakan pihak pemaju yang memaklumkan kepada penduduk yang sebelum ini mereka sudah memasuki kediaman di kawasan terbabit untuk kaji selidik peringkat awal.

"Sebanyak 57 buah rumah telah menerima surat daripada pihak berkenaan pada 20 Ogos lalu memperkenalkan diri mereka sebagai pemaju, tetapi kini dimaklumkan pula bahawa mereka adalah juruukur bebas.

"Siapakah mereka yang sebenarnya hingga boleh masuk ke rumah penduduk sesuka hati," ujarnya.

9. BERITA HARIAN - 18/9/2014 – SYOR HAD MUFLIS RM30,000 DIKAJI

Bank Digesa Beri Amaran, Notis Awal Elak Lebih Ramai Jadi Mangsa.
Oleh SYED AZWAN SYED ALI
syedazwan@bh.com.my

KUALA LUMPUR – Kerajaan digesa mengkaji semula had muflis RM30,000 bagi mengelakkan lebih ramai rakyat diisytiharkan muflis pada usia muda. 

Jumlah pinjaman, misalnya harga sebuah kereta sudah jauh melebihi had itu, sekali gus menyebabkan lebih ramai individu boleh diisytiharkan muflis jika gagal menguruskan kewangan dengan betul. 

Pengarah Komunikasi Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Mohd Yusof Abdul Rahman (gambar)menggesa pihak bank mengeluarkan notis amaran lebih awal selepas peminjam gagal membayar pinjaman mengikut jadual dan tidak mengikut jadual dan tidak menunggu pinjaman tertunggak sehingga melebihi had muflis RM30,000 untuk memaklumkan kepada peminjam. 

Katanya, kegagalan pihak bank memberi amaran atau notis awal kepada peminjam antara sebab ramai individu diisytiharkan muflis kebelakangan ini. 

Hubungi peminjam
“Ada kes tunggakannya melebihi dua tahun. Pihak bank sepatutnya memberi amaran dan menghubungi peminjam apabila gagal membayar pinjaman dua atau tiga bulan dan bukannya menunggu sehingga tunggakan mencecah bertahun-tahun. 

“Kita juga akui ada dalam kalangan peminjam sengaja mencari masalah dengan melarikan diri mengelakkan notis dihantar bank selain tidak mengemaskini alamat selepas berpindah. Sepatutnya pihak ini, terus ke hadapan,” katanya mengulas isu muflis yang dilaporkan BH kelmarin. 

Statistik Jabatan Insolvensi Malaysia (MdI) menunjukkan bilangan individu muflis meningkat setiap tahun dengan 68 individu diisytiharkan muflis setiap hari bagi tempoh enam bulan pertama tahun ini.

10. UTUSAN MALAYSIA - 30/5/2014 - PPIM, MAWAR GESA BOIKOT SEMUA PRODUK MONDELEZ MALAYSIA

KUALA LUMPUR 29 Mei - Persatuan Pengguna Islam (PPIM) dan Persatuan Pemborong dan Peruncit Muslim (Mawar) menggesa seluruh masyarakat di negara ini memboikot semua produk makanan keluaran Mondelez Malaysia Sales Sdn. Bhd.

Ketua Biro Penyelidikan dan Pembangunan Insan PPIM, Sheikh Abd. Kareem Sheikh Khadaied berkata, tindakan itu berikutan isu penemuan Asid Deoksiribonukliek (DNA) babi (porcine) dalam dua sampel coklat milik Cadbury Confectionary (M) Sdn. Bhd. (Cadbury) yang ber-operasi di bawah syarikat itu.

Jelasnya, tindakan memboikot kesemua produk itu adalah berpatutan kerana timbulnya keraguan terhadap produk makanan lain yang diusahakan oleh syarikat sama.

"PPIM dan Mawar amat kecewa terhadap tindakan syarikat-syarikat tersebut yang mengambil ringan tentang isu makanan bersih dan halal kepada masyarakat di negara ini, terutamanya komuniti beragama Islam.

"Tindakan mereka menipu pengguna dengan menafikan kandungan DNA babi pada label produk perlu dihukum kerana menyalahi undang-undang di bawah Akta Makanan 1983," katanya dalam sidang akhbar berkaitan isu tersebut di sini hari ini.

Yang turut hadir Timbalan Pre-siden Mawar, Abd. Alim Sidique Zakariah dan Penasihatnya, Bazeer Ahmed.

Sheikh Abd. Kareem memberi-tahu, pihaknya telah melakukan tinjauan dan pemantauan bagi mengenal pasti kedai yang masih menjual produk coklat milik Cadbury di pasaran.

"Setakat ini hampir 20 peratus kedai dan gedung harian telah me-nunjukkan kerjasama dengan tidak menjual produk itu kepada pengguna. Diharapkan lebih banyak lagi dapat menunjukkan kerjasama menghentikan penjualan produk daripada syarikat itu," katanya.

Sementara itu, Bazeer berkata, tindakan memboikot produk keluaran Mondelez Malaysia dan Cadbury adalah wajar untuk memberi pengajaran tentang pentingnya menjaga sensitiviti kaum khususnya golongan beragama Islam di negara ini serta mematuhi peraturan produk halal.

"Dengan memboikot produk keluaran kedua-dua syarikat itu diharap dapat memberi kesedaran dan pengajaran kepada mereka tentang pentingnya mematuhi peraturan barangan halal. Tindakan ini akan berterusan sehingga mereka dapat membuktikan produk mereka selamat dimakan," Katanya.

11. HARIAN METRO - 18/5/2014 - HUTANG KECIL, HUKUMAN BESAR


Graduan yang gagal memperoleh pekerjaan selepas disenarai hitam oleh syarikat rujukan kredit Credit Tip Off Sdn Bhd (CTOS) hanya kerana kegagalan menjelaskan RM50 antara bekas pelanggan sebuah syarikat penyedia perkhidmatan talian jalur lebar tempatan.

Lebih memeranjatkan, sebilangan bekas pelanggan syarikat terbabit menerima surat menyatakan mereka terpaksa membayar semula bil walaupun pembayaran dibuat.

Seorang pengendali laman Facebook yang diwujudkan mengenai isu berkenaan, Mohd Rizuani Mohd Yahya, 39, berkata, dia menerima banyak aduan berkenaan syarikat penyedia perkhidmatan talian Internet terbabit.

“Setiap hari purata e-mel aduan diterima ialah lima dan saya salurkan kepada Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) dan meminta mereka menghantar aduan kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM).

“Sejak kebelakangan ini, banyak aduan diterima daripada bekas pelanggan yang terkejut kerana perlu membayar walaupun menjelaskan bil mereka dua tahun dulu,” kata-nya yang juga bekas pelanggan yang ditamatkan perkhidmatan kerana kelantangannya.

Mohd Rizuani berkata, ada kes di mana pelajar gagal dalam permohonan mendapatkan pembiayaan pendidikan hanya kerana bil berjumlah RM74.

“Pelajar terbabit menjelaskan semua bil tetapi tidak tahu ada bil tambahan perlu dijelaskan. Dia hanya mengetahui disenarai hitam ketika permohonan pembiayaan pendidikan ditolak,” katanya.

Mohd Rizuani berkata, SKMM sepatutnya melihat kes itu secara serius.

“Kenapa pihak pengendali itu boleh sesuka hati menambah syarat perjanjian bahawa pelanggan mereka boleh disenarai hitam. Ini seperti melanggar hak pengguna,” katanya ketika ditemui di pejabat PPIM.

Mohd Rizuani berkata, laman Facebook di bawah kendaliannya kini mempunyai 23,000 ahli.

“Yang menyedihkan, hampir separuh daripada mereka adalah pelajar universiti yang masih gagal menjelaskan pembayaran kerana diikat kontrak 24 bulan.

“Kebanyakan mereka melanggan perkhidmatan ini kerana terpengaruh dengan promosinya. Malangnya selepas dua bulan, perkhidmatan-nya mengecewakan dan mereka terus tidak menggunakannya lagi,” katanya.

Sementara itu, Ketua Aktivis PPIM, Datuk Nadzim Johan berkata, pihaknya meminta nasihat dengan pihak guaman.

“Kami akan mengambil tindakan undang-undang berdasarkan aduan diterima jika pihak penyedia Internet gagal menyelesaikan kemelut terbabit,” katanya.

Pengarah Kanan Komunikasi Strategik SKMM, Sheikh Raffie Abdul Rahman pula berkata, pihaknya akan meneliti perkara ini.

“Isu ini adalah isu lama dan kita pernah ambil tindakan sebelum ini,” katanya.

http://www2.hmetro.com.my/myMetro/articles/Hutangkecil_hukumanbesar/Article/article_print


12. HARIAN METR0 - 13/4/2015 - TUNTUTAN MELAMPAU PINJAMAN
MANGSA PROJEK RUMAH TERBENGKALAI DIPAKSA JELAS HUTANG SISTEM PERBANKAN ISLAM
Oleh IKRAM ISMAIL
ikram.ismail@hmetro.com.my
KUALA LUMPUR

Pembeli rumah mangsa projek perumahan terbengkalai yang meminjam menerusi system perbankan Islam merayu kerajaan mengkaji semula syarat tidak masuk akal dan membebankan peminjam.

Antara syarat terbabit ialah peminjam perlu menjelaskan bayaran keseluruhan pinjaman mengikut perjanjian ditandatangani walaupun rumah tidak dapat diduduki.

Pembeli rumah Fazilah Ishak, 44, berkata, dia kesal menggunakan sistem perbankan Islam bagi perjanjian pinjaman rumah.

“Sudahlah rumah tak siap kerana pemaju gulung tikar, sistem perbankan Islam menekan kami dengan mengambil tindakan mahkamah bagi menuntut keseluruhan bayaran ansuran.

“Pembeli seperti saya bukan tidak mahu menjelaskan bayaran ansuran, tetapi apabila ditanya apa saya dapat selepas membayar, pihak bank cuma menyatakan nama saya tidak akan disenarai hitam,” katanya.

Fazilah membeli rumah berkembar di Taman Desa Perwira, Kuala Langat pada 2005 dengan meminjam sebanyak RM259,400.

“Ketika menandatangani perjanjian terbabit, saya diberitahu, jumlah terbabit adalah bayaran maksimum, dan tidak bermakna saya perlu membayar semuanya kerana masih berkadaran dengan kadar pinjaman asas (BLR) ditetapkan.

“Berdasarkan perjanjian itu, keseluruhan bayaran perlu saya bayar sekarang ialah RM597,000 dan ini berbeza dengan orang lain yang membayar kurang jika meminjam menggunakan sistem perbankan konvensional,” katanya.

Semalam, kira-kira 40 pembeli rumah terbengkalai yang menggunakan khidmat pinjaman perbankan Islam membuat laporan di Balai Polis Dang Wangi.

Bagi jurutera, Nurazam Aziz, 35, kerana percaya kepada rakan yang bekerja sebagai ejen hartanah untuk membeli rumah teres setingkat, namanya kini disenaraihitam daripada membuat pinjaman lain.

“Saya kecewa kerana ini rumah pertama saya beli untuk keluarga di Taman Mutiara, Sabak Bernam.

Kini saya terpaksa menyewa rumah kerana tidak boleh membuat pinjaman di institusi kewangan,” katanya.

Menurutnya, ketika ini pihak bank membekukan sementara bayaran ansuran setelah perbincangan dilakukan.

“Namun selepas ini, kami tiada pilihan selain menjelaskan ansuran apabila tempoh pembekuan tamat,” katanya Sementara itu, Ketua Biro Pemantau Perkhidmatan Kewangan, Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) Sheikh Abd Kareem Said Khadaied ketika sidang media berkata, pihak berwajib perlu membuat siasatan berikutan tiada tindakan diambil selepas laporan dibuat.

“Menyedihkan bila kebanyakan pembeli rumah terbengkalai yang menggunakan sistem perbankan Islam disaman di mahkamah.

“Pada kami, sistem perbankan Islam membuat tuntutan melampau berbanding sistem konvensional,” katanya.

Menurutnya, PPIM menganggarkan sekurang-kurang 60 peratus dari 200,000 pembeli rumah terbengkalai di seluruh negara mengambil skim perbankan Islam.

“Saya menyeru mereka yang menjadi mangsa supaya tampil membuat laporan polis dan menghubungi pihak kami,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Dang Wangi Asisten Komisioner Zainuddin Ahmad ketika dihubungi berkata, pihaknya menerima laporan daripada pembeli rumah terbabit.

“Kami akan menjalankan siasatan terperinci kerana kes ini membabitkan banyak institusi kewangan berlainan,” katanya.

13. BERITA HARIAN - 17/9/2014 - MdI DIGESA KAJI SEMULA SISTEM

PERATURAN JABATAN INSOLVENSI TAK MEMBANTU

Oleh Syed Azwan Syed Ali
syedazwan@bh.com.my

KUALA LUMPUR – Jabatan Insolvensi Malaysia (MdI) digesa mengkaji semua system sedia ada supaya ‘keadilan’ dapat diberi, bukan hanya kepada pemiutang, tetapi juga kepada peminjam dan peminjam sebelum mengisytiharkan mereka muflis.

Ini kerana ada kes di mana individu muflis yang mempunyai asset melebihi jumlah hutangnya, namun gagal menyelesaikan status kebankrapan kerana masalah birokrasi dan peraturan Jabatan Insolvensi yang tidak membantu.

Misalnya, kes membabitkan seorang perniaga dari Petaling Jaya yang diisytiharkan muflis kerana pinjaman kenderaan, tetapi turut menghadapi masalah bagi pinjaman perumahan yang mampu dibayarnya.

Dalam kes yang dikendalikan Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) itu, bapa kepada tujuh anak itu diisytiharkan muflis selepas gagal membayar pinjaman kereta berjumlah RM40,000 pada 2014.

“Saya menjual kereta itu kepada seorang kawan pada 2002 dan kereta itu mengalami kemalangan yang dikategorikan ‘total lose’ sebelum diisytiharkan muflis pada 2004 kerana ia masih atas nama saya.

Pinjaman rumah
“Pada masa sama, saya ada pinjaman perumahan dengan sebuah bank lain. Projek perumahan itu tergendala pada 2010 tapi saya tetap bayar untuk beberapa tahun.

“Sekarang rumah itu telah siap setelah diambil alih pemaju baharu. Namun pemaju tidak benarkan saya tandatangan perjanjian baharu kerana muflis walaupun saya boleh bayar bayaran bulanan rumah itu memandangkan saya juga menyewa RM900 sebulan.

“Kalau saya dibenarkan masuk ke rumah itu, saya boleh membayar ansuran bulanan rumah dan juga bayaran kereta. Saya berharap pihak Jabatan Insolvensi dapat membantu kerena segala bayaran perlu melalui jabatan itu,” katanya kepada BH.

Mengikut Akta Kebankrapan 1967, selepas seseorang individu diisytiharkan muflis, segala asetnya dibekukan dan ditadbir MdI.

Semalam, BH melaporkan mengenai kes muflis yang semakin membelenggu rakyat negara ini dengan 68 orang diisytiharkan muflis setiap hari.

Ketua Biro Pemantau Perkhidmatan Kewangan PPIM, Sheikh Abd Kareem S Khadaied (gambar), berkata 70 peratus dari keputusan kes muflis dikajinya didapati dibuat tanpa kehadiran individu yang diisytiharkan muflis di mahkamah.

Bukan Penyelesaian
Katanya, dalam kes peniaga di Petaling Jaya, lelongan awam seperti dicadangkan Jabatan Insolvensi bukanlah penyelesaian terbaik kerana peminjam akan mengalami masalah untuk memiliki rumah yang semakin naik harganya saban tahun.

“Individu muflis ini mempunyai aset melebihi nilai hutangnya beliau sekarang ini pun menyewa dengankadar bulanan RM900 dan tentunya dia boleh membayar kepada pihak bank (menerusi skin bayaran balik hutang yang akan dipersetujui bersama)”, katanya.

14. UTUSAN MALAYSIA - 15/3/2014 - AMALAN BIAYAAN RUMAH ANIAYAI PENGGUNA – PPIM

KUALA LUMPUR 14 Mac – Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) mendakwa wujud amalan tidak sihat dalam sistem pinjaman perumahan oleh kebanyakan bank di negara ini yang menyebabkan pengguna menjadi mangsa.

Hasil kajian selama dua tahun yang dilakukan oleh persatuan tersebut mendapati pihak-pihak seperti peguam dan pemaju ‘dilepaskan’ daripada menerima surat tuntutan daripada bank jika projek perumahan di bawah kendalian mereka terbengkalai.

Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan berkata, tekanan atau bebanan tuntutan tersebut terus diletakkan di atas bahu pengguna sedangkan wujud aku janji yang diberikan oleh pemaju perumahan dan peguam cara pinjaman kepada pihak bank.

Kata beliau, antara kandungan aku janji berkenaan ialah jaminan peguam dan pemaju perumahan akan membayar kembali wang yang telah dikeluarkan dan dibayar oleh bank semula kepada mereka jika projek perumahan terbengkalai atau tidak siap.

“Tetapi dalam banyak kes, perkara ini tidak berlaku. Kebanyakan bank tidak mengambil tindakan ke atas pemaju atau peguam apabila wujud masalah dalam sesuatu projek perumahan.

“Tindakan atau tuntutan terus ke atas pembeli sekali gus telah menganiaya mereka.” Katanya dalam sidang akbar yang turut dihadiri aktivis PPIM, Sheikh Abdul Kareen S. Khadaied di Kondomunium Vill Puteri, di sini hari ini.

Menurut Nadzim, pihak bank sepatutnya membuat tuntutan terhadap pemaju perumahan terlebih dahulu sebelum membuat sebarang tuntutan atau memfailkan sama ke atas pembeli.

Beliau berkata, amalan yang berlaku tersebut amat tidak sihat kerana ramai pengguna yang bankrap dan kehilangan kerja.

Sehubungan itu, katanya, PPIM mendesak pihak yang berkaitan seperti Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepengunaan serta Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan melihat perkara berkenaan kerana is dianggap sebagai satu pencabulan hak pengguna.

“Kita juga akan membuat aduan kepada Biro Pengaduan Awam, Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Persatuan Pemaju Perumahan dan Hartanah (Rehda) dan Majlis Peguam,” katanya.

Dalam pada itu, Sheikh Abdul Kareen berkata, amalan yang berlaku itu mesti dihentikan segera kerana ia seolah-olah menganaktirikan pengguna dan apa yang terkandung dalam terma perjanjian jual beli perumahan mesti diikuti.

“Kita ada kes pengguna aktif seperti pegawai tentera dan penguatkuasa yang terpaksa diberhentikan kerja kerana dibankrapkan akibat membuat pinjaman perumahan tetapi ia terbengkalai atau tidak siap,” katanya.

15. SINAR HARIAN - 21/2/2014 - BERCANGGAH FITRAH LELAKI

SHAH ALAM - Sutera sememangnya hanya dikhususkan kepada golongan wanita sahaja dan diharamkan untuk lelaki, kata penceramah, Datuk Hassan Mahmud Al-Hafiz.

Katanya, sutera diharamkan bagi orang lelaki kerana ia bercanggah dengan fitrah lelaki.

"ALLAH SWT menjadikan fitrah sifat orang lelaki itu kasar, dan fitrah wanita itu lembut dan halus.

“Sebagaimana yang kita tahu, sutera adalah kain yang sangat lembut, maka ia tidak sesuai dengan sifat kejantanan, tetapi ia sesuai dengan kelembutan wanita,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian semalam.

Katanya, hukum asal bagi memakai sesuatu pakaian adalah harus, sehinggalah datangnya dalil yang melarang pemakaian sesuatu jenis pakaian itu kepada lelaki.

“Jika kain yang digunakan untuk membuat pakaian adalah 100 peratus daripada sutera, maka ianya haram dipakai oleh kaum lelaki yang telah baligh.

“Tetapi peratusan sutera lebih sedikit dari campuran yang lain, jadi hukumnya harus memakainya dan lelaki boleh memakai sutera sekiranya sutera itu adalah tiruan,” katanya.

Menurutnya lagi, secara umum perkara yang haram boleh menjadi harus bergantung kepada keadaan yang mendesak individu itu terpaksa melakukan perkara yang haram.

“Dalam segi pemakaian sutera, ada beberapa keadaan yang mengharuskan lelaki memakainya ketika darurat seperti hanya ada sehelai sahaja pakaian untuk bersolat.

“Walaupun pemakaian sutera ini dikhususkan hanya kepada wanita, tetapi jangan sampai mendatangkan hukum haram seperti menunjuk-nunjuk dan pakaian itu mendedahkan aurat,” katanya.

Semalam, Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) mendedahkan hampir 90 peratus batik sutera yang dipakai oleh lelaki di Malaysia adalah batik yang diperbuat daripada sutera tulen.

PPIM menggesa masyarakat lelaki Islam di negara ini prihatin akan pakaian yang dipakai terutama ketika majlis rasmi atau hari-hari tertentu yang diwajibkan memakai pakaian dari jenis tersebut.

16. SINAR HARIAN - 22/2/2014 - KAJIAN MENGENAI KANDUNGAN BATIK SEDANG DIJALANKAN

PUTRAJAYA - Kajian terperinci mengenai kandungan sebenar bahan yang digunakan dalam pembuatan batik sutera sedang dijalankan oleh Panel Pakar Syariah (PPS) dan pakar tekstil setelah diarahkan oleh Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan (MJKF). 

Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) Datuk Othman Mustapha berkata kajian terperinci sedang dijalankan dan akan dikemukakan kepada MJKF untuk diputuskan.

Jakim sebelum ini juga pernah mengadakan perbincangan dengan Kompleks Kraftangan bagi mendapatkan penjelasan berhubung proses dalam penghasilan pelbagai jenis batik di Malaysia, katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Hasil perbincangan itu juga akan memudahkan kajian terperinci berhubung penentuan hukum dalam isu pemakaian batik sutera ini, kata Othman.

Suka Jakim mengingatkan dan memaklumkan bahawa sesuatu hukum yang hendak diputuskan tidak boleh dibuat melalui pandangan secara rambang dan mudah tetapi memerlukan kajian yang teliti dan bersungguh-sungguh," katanya.

Semalam aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) Syeikh Abd Kareem S Khadaied menggesa pengusaha batik Malaysia supaya melabelkan kandungan kain batik sutera mereka untuk menentukan ketulenannya bagi membolehkan lelaki Islam memakai pakaian yang diperbuat daripada kain itu.

Syeikh Abd Kareem berkata hasil kajian PPIM mendapati hampir 90 peratus pasaran batik sutera di Malaysia diperbuat daripada sutera tulen dan kaum lelaki Islam diharamkan memakai sutera tulen. - Bernama

17. UTUSAN MALAYSIA - 23/2/2014 - HARGA NASKHAH AL-QURAN NAIK 50 PERATUS?

KUALA LUMPUR 22 Feb. - Ketika rakyat merasai pelbagai kenaikan harga barangan, masyarakat Islam pula dijangka dibebani dengan kenaikan harga kitab al-Quran sehingga 50 peratus jika kerajaan meneruskan penguatkuasaan pelekat hologram mulai 1 Mac ini.

Presiden penaja Persatuan Penerbit al-Quran Malaysia (PQM), Sabariah Abdullah berkata, kenaikan tersebut tidak dapat dielakkan kerana para penerbit diwajibkan oleh kerajaan membeli hologram dengan harga RM1 bagi setiap naskhah.

"Harga senaskhah al-Quran adalah daripada RM10 hingga RM300 tetapi naskhah paling banyak dijual adalah yang berharga RM10.

"Apabila penguatkuasaan pelekat hologram dijalankan oleh kerajaan maka harga RM10 senaskhah akan naik pada harga sekitar RM16 kerana peningkatan kos," katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.

Yang turut hadir, Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan dan Bendahari Persatuan Gabungan NGO Islam (Accin), Mukram Mohd. Taib.

Sabariah berkata, Kementerian Dalam Negeri (KDN) mulai 2011 mengarahkan penerbit agar setiap naskhah kitab suci itu dilekat hologram yang dijual dengan harga RM1 melalui Bahagian Teks al-Quran KDN.

Menurutnya, bermula 1 Mac ini pula, KDN akan menjalankan penguatkuasaan dengan mengenakan denda RM10,000 atau penjara tidak lebih tiga tahun ke atas penerbit atau pekedai yang didapati menjual al-Quran tanpa pelekat hologram.

Sehubungan itu, beliau berkata, PQM menggesa kerajaan memansuhkan penguatkuasaan tersebut kerana peraturan itu didapati membebankan penerbit dan pengguna.

Menurutnya, kos yang meningkat adalah bagi menampung pembelian pelekat hologram, kos tambahan tenaga pekerja untuk melekatkan hologram selain pembaziran masa.

Katanya, pelekat hologram itu juga tidak dapat menjamin ketulenan al-Quran kerana kitab suci itu masih boleh dicetak rompak.

Menurut Sabariah, tidak mustahil sebahagian daripada 100 syarikat penerbitan al-Quran di negara ini berisiko untuk gulung tikar akibat kenaikan kos berkenaan.

"Penerbit mencetak 5,000 hingga 20,000 setiap cetakan, ini bermakna penerbit harus menyediakan wang tunai sehingga RM20,000 untuk membeli hologram sebelum al-Quran dapat dicetak maka ini sangat membebankan penerbit kecil," katanya sambil menambah 100 penerbit al-Quran yang mempunyai lesen itu menerbitkan 500,000 naskhah setahun.

Beliau berkata, sepatutnya KDN mempermudahkan penerbitan al-Quran bagi menggalakkan penyebaran kitab suci tersebut dan bukannya mengenakan peraturan tidak wajar yang menyusahkan penerbitannya.

Katanya, PQM mencadangkan agar KDN mengekalkan sistem cop Perakuan Betul Huruf Pruf Akhir Teks al-Quran yang digunakan selama ini dan memberikan dana bantuan kepada para penerbit.

Menurutnya, kaedah tersebut terbukti berkesan manakala pelekat hologram adalah satu kaedah yang tidak pernah dilakukan oleh negara lain termasuk Arab Saudi, Jordan dan Mesir.

Sabariah berkata, PQM juga berharap dapat menemui Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi secepat mungkin bagi membincangkan masalah berkenaan.

Sementara itu, Pengurus Pustaka Darul Iman, Mohd. Fadzil Saleh berkata, jualan naskhah al-Quran menurun antara 30 hingga 50 peratus sejak tahun lalu kerana kitab di kedainya tiada dilekat hologram.

Penerbit lain, Abdul Khaliq Abdul Malik daripada Percetakan Dar Hakamah pula memberitahu, sebanyak 2,500 naskhah al-Quran terpaksa dipulangkan oleh pekedai kerana tidak dapat dijual berikutan ketiadaan pelekat berkenaan.

18. HARIAN METRO - 23/2/2014 - TETAP TULEN TANPA HOLOGRAM

Oleh SHAMRAN SARAHAN
shamss@mediaprima.com.my

KUALA LUMPUR : "Al-Quran akan tetap tulen, walaupun tanpa hologram (imej foto grafi tiga dimensi laser).”

Itu tegas Presiden Persatuan Penerbit al-Quran Malaysia (PQM), Sabariah Abdullah dalam menyatakan bantahannya terhadap keputusan Kementerian Dalam Negeri (KDN) menguatkuasakan penggunaan pelekat hologram pada setiap terbitan naskhah al-Quran.

Berhubung perkara itu, Sabariah berkata, bermula 1 Mac ini kerajaan mewajibkan penerbit membeli hologram berharga RM1 melalui Bahagian Teks al-Quran KDN sebagai satu jaminan ketulenan naskhah yang dijual.

Katanya, jika arahan itu tidak dipatuhi, penerbit atau pekedai akan didenda RM10,000 atau dihukum penjara.

“Setiap hologram perlu ditampal pada setiap naskhah (al-Quran) sebelum dibungkus, satu lagi beban kepada penerbit dan akan menyebabkan kenaikan harga jualan.

“Penerbit mencetak 5,000 hingga 20,000 naskhah al-Quran, ini bermakna penerbit harus menyediakan wang tunai RM20,000 untuk membeli hologram.

“Ia sangat membebankan penerbit, terutama penerbit kecil,” katanya pada sidang media khas berhubung isu ini, di sini, semalam.

Turut Hadir Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) Datuk Nadzim Johan dan Ustaz Mukram Mohd Taib dari Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA).

Sabariah berkata, tidak dinafikan pengawasan dan penguatkuasaan terhadap penerbitan adalah longgar, namun penggunaan hologram tidak boleh diharapkan untuk menyelesaikan masalah itu.

“Persatuan (PQM) mencadangkan supaya ‘sistem perakuan betul huruf pruf (salinan percubaan) akhir teks al-Quran’ yang diguna pakai ketika ini dikekal dan diperkasakan, selain pemantauan berkala dan sistematik ke premis bercetak,” katanya.

19. UTUSAN MALAYSIA - 10/1/2014 - PERBANKAN ISLAM PERLU ELAK KEKELIRUAN 

KUALA LUMPUR 9 Jan. - Pengamal perbankan Islam perlu lebih telus dan mematuhi syariah bagi mengelakkan kekeliruan dalam kalangan peminjam.

Ketua Biro Pemantau Perkhidmatan Kewangan, Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Sheikh Abd. Kareem S. Khadaied berkata, beliau bimbang kerana terdapat beberapa kesalahan dan keraguan dalam pelaksanaan perbankan Islam terutama dalam sistem kiraan pinjaman.

Jelasnya, antara kesalahan itu ialah terdapat unsur-unsur keraguan melampau (gharar) dalam transaksi peminjam, prinsip al-Bai Bithaman Ajil yang tidak dilaksanakan secara betul dan berhubung soal diskaun (ibra') semasa pembelian hartanah yang dilelong.

Katanya, kaedah transaksi itu dilaksanakan secara tidak jelas dan tidak dinyatakan dalam perjanjian ataupun pada surat tawaran yang diterima peminjam.

"Ini bertentangan dengan syarat-syarat Bank Negara. Hakikat yang disembunyikan itu membolehkan pihak bank mengaut keuntungan berlebihan.

"Oleh kerana itu, kita menggesa Majlis Penasihat Syariah (MPS) Bank Negara Malaysia untuk mengkaji serta menyiasat secara mendalam kes-kes tersebut dan menyelesaikan permasalahan berkenaan yang bukannya perkara baharu," katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar berhubung pendedahan kepincangan sistem perbankan Islam di sini hari ini.

Turut hadir Timbalan Pengerusi Kesatuan Kebangsaan Pekerja-Pekerja Bank (NUBE) Abdul Jamal Jalaludeen dan Exco NUBE, Mohammad Saufie Othman.

Tambahnya, konsep perbankan Islam yang sepatutnya memudahkan proses jual beli kini menjadi sistem yang membebankan apabila peminjam perlu menanggung hutang sehingga ada dalam kalangan mereka disenarai hitam.

"PPIM tidak menentang perbankan Islam, cuma kami mahukan beberapa perkara diperbetulkan demi agama Islam.

"Sistem tersebut perlu diperbaiki kelemahannya dan perlu mengikut syariah Islam kerana kita tidak mahu mereka yang tidak bertanggungjawab mengaut keuntungan dengan cara mengaburi mata orang ramai menggunakan nama Islam yang suci," jelasnya.

Katanya, walaupun PPIM telah menghantar surat kepada Bank Negara dan kertas kerja kepada Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), setakat ini tiada inisiatif pihak berkenaan untuk menyelesaikan masalah tersebut.

Sementara itu, seorang 'mangsa' perbankan Islam, Mohd. Fairullazi Ayub, 34, yang membuat pinjaman perumahan mendakwa terdapat unsur-unsur gharar dalam penyata yang diterimanya.

Katanya, terdapat percanggahan angka dalam penyata pembayaran pinjaman yang diragui.

Jelasnya, angka-angka tersebut berbeza daripada perjanjian dan terdapat hakikat yang disembunyikan oleh pihak bank.

"Saya telah buat aduan kepada bank berkenaan dan Bank Negara namun sehingga kini masih tiada tindakan, malah setiap kali saya hubungi untuk susulan kes, saya hanya difahamkan kes itu masih dalam siasatan," jelasnya.

20. 200 PROTES CNN, FOX NEWS

KUALA LUMPUR : “Anugerah Kambing Hitam sememangnya layak diterima mereka,” kata Setiausaha Persatuan Pengguna Islam Antarabangsa (IMCA) Sheikh Abd Kareem S Khadaied sebagai tanda protes terhadap laporan berita disiarkan stesen televisyen antarabangsa CNN dan Fox News yang menyelar Malaysia kononnya sebagai negara pengganas.

Abd Kareem berkata, 200 orang berhimpun secara aman dan menghantar memorandum bantahan kepada Kedutaan Amerika Syarikat di jalan Ampang di sini, bagi melahirkan rasa tidak puas hati terhadap laporan berita yang disiarkan kedua-dua stesen televisyen itu.

“Tuduhan meraka yang mengaitkan pemimpin Islam di negara ini terbabit dengan pengganas tidak benar sama sekali, malah CNN dan Fox News cuba memutarbelitkan laporan berita yang disiarkan mengenai pesawat MH370,” katanya.

Pada 24 Mac lalu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengumumkan yang perjalanan pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 berakhir di selatan Lautan Hindi sebelum beberapa hari kemudian CNN dan Fox News dilaporkan mengaitkan kejadian pesawat terhempas yang mempunyai kaitan dengan pengganas islam.

Perhimpunan yang bermula jam 2 petang itu disertai tiga pertubuhan bukan kerajaan (NGO) iaitu Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Persatuan Pengguna Islam Antarabangsa (IMCA) dan Yayasan Media Malaysia (MMF) sebelum bersurai pada jam 3 petang.

21. BATIK SUTERA ASLI HARAM DIPAKAI LELAKI ISLAM

KUALA LUMPUR 20 Feb. - Golongan lelaki Islam diingatkan supaya lebih berwaspada ketika membeli kain batik sutera kerana kira-kira 90 peratus kain batik jenis itu di pasaran diperbuat daripada batik sutera asli.

Kain batik yang diperbuat daripada 100 peratus kain sutera adalah haram dipakai oleh lelaki Islam berdasarkan kepada hadis Rasullullah SAW.

Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Sheikh Abdul Kareem S. Khadaied berkata, ramai lelaki Islam masih beranggapan mereka tidak memakai kain batik diperbuat daripada kain sutera asli disebabkan harga yang dibeli di pasaran adalah murah.

Kain sutera sering dianggap sebagai kain yang mahal, tetapi harga bukan merupakan factor terpenting mengukur sesuatu kain sutera itu.

"Ada juga kain daripada sutera asli yang dijual pada harga murah. Malah, masih ramai menyangka mereka tidak memakai kain sutera asli disebabkan harganya murah, tetapi sebenaknya kain tersebut adalah 100 peratus sutera iaitu diperbuat daripada campuran dengan ula sutera (mulberi),” katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akbar bagi mendedahkan perkara tersebut di Kondiminium Villa Puteri, disini hari ini.

Sheikh Abdul Kareem yang juga merupakan Ahli Majlis Batik Antarabangsa berkata, terdapat tiga jenis kain sutera asli berkod 14366, 14101, 12102 yang banyak dipakai lelaki Islam di negara ini adalah haram kerana diperbuat daripada 100 peratus sutera.
Tambahnya, kesedaran lelaki Islam terhadap perkara tersebut juga amat rendah kerana didapati masih ramai memakai baju batik yang diperbuat daripada kain sutera asli.

“Kita bimbang kerana masih ramai dalam kalangan ahli politik, kakitangan awam, golongan agama dan masyarakat awam masih memakai kain sutera asli itu di majlis besar dan penting,” jelasnya.

Sheikh Abdul Kareem turut menasihatkan orang ramai supaya menggunakan kain batik sutera yang dicampur dengan kain line atau kain kapas sebagai alternatif.

“Kain sutera campuran dengan kain linen atau kapas boleh dipakai oleh mereka. Cuma kain yang diperbuat 100 peratus daripada sutera asli adalah haram dipakai oleh lelaki islam,” katanya.

Dalam pada itu, beliau turut menyarankan kepada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia dan pihak Kraftangan Malaysia supaya memandang serius mengenai perkara ini disebabkan masih ramai yang belum sedar mengenai isu tersebut.

“Jakim perlu mengeluarkan kenyataan dan memandang serius agar golongan lelaki Islam lebih sedar mengenai perkara ini.

“Begitu juga Kraftangan Malaysia perlu menggesa pengusaha kain batik untuk meletakkan label pada setiap kain yang diperbuat daripada sutera asli untuk memudahkan pembeli mengenal sesuatu kain itu,” tegasnya.

22. HARIAN METRO - KDN TERIMA BANYAK ADUAN

Oleh Iskandar Shah Mohamed
dan Rizanizam Abdul Hamid

am@mediaprima.com.my

Umat islam digesa tidak menjadikan bacaan al-Quran melalui aplikasi medium eletronik seperti telefon pintar dan tablet sebagai amalan kerana dikhuatiri boleh mendatangkan dosa.

Timbalan Setiausaha Bahagian Kawalan Penerbitan dan Teks Al-Quran (PQ) Kementerian Dalam Negeri (KDN) Munir Md Salleh berkata, banyak aduan diterima daripada pengguna yang kesal dengan penyelewengan beberapa ayat al-Quran melalui aplikasi muat turun percuma ke telefon bimbit mereka.

“Tidak dinafikan, inilah cabaran baru yang perlu kami hadapi kerana ayat al-Quran yang diselewengkan melalui medium elektronik amat sukar dikawal. Ia boleh berubah sekelip mata berbanding kaedah cetakan yang tidak boleh diubah dengan mudah.

“Justeru, kita lebih menggalakkan umat Islam faham dan mahirkan dulu membaca al-Quran melalui naskhah cetakan diluluskan KDN supaya kita dapat mengesan sekiranya ada kesalahan pada ayat yang dibaca,” katanya kepada Harian Metro di sini, semalam.

Menurut beliau, sejak 1988 sehingga tahun lalu, sebanyak 47 syarikat tempatan sudah diberi Lesen Mencetak Teks Al-Quran mengikut peruntuk kan di bawah Seksyen 5 (1) Akta Percetakan Teks Al-Quran 1986.

“Daripada jumlah itu, saya difahamkan setakat ini tiada lagi syarikat mengeluarkan aplikasi al-Quran elektronik kerana lesen dari Lembaga Pengawalan dan Pelesenan Pencetakan al-Quran hanya dibenarkan untuk mencetak, bukan dalam bentuk aplikasi.

“Al-Quran yang diluluskan KDN menepati kaedah penulisan Rasm Uthmani yang tidak sama dengan penulisan biasa dari segi sebutan disebabkan ia menggunakan kaedah membuang, menambah, mengganti, menyambung atau memisahkan huruf dengan penulisan Hamzah,” katanya.

Pemerhatian Harian Metro mendapati beberapa blog tempatan sebelum ini memaparkan kewujudan satu versi baru al-Quran dikeluarkan sebuah aplikasi muat turun yang didakwa menimbulkan kemarahan dan kebimbangan kepada umat Islam termasuk di negara ini.

Difahamkan, ia dihasilkan kumpulan tertentu dengan terjemahan bahasa Inggeris yang secara jelas disebut atau dinyatakan dalam aplikasi berkenaan.

Rata-rata pelayar blog turut bersependapat ia wajib diboikot kerana bukan saja menyeleweng dan mengelirukan malah bercanggah dengan kandungan ayat suci kitab al-Quran yang asal.

Sehubungan itu, menurut Munir, pihaknya akan menjalankan pemantauan secara berterusan mengenai perkara seumpama itu termasuk bekerjasama dengan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) bagi memastikan ia dapat dikekang daripada berleluasa di negara ini.

23. KOSMO - 4/11/2013 - SEKRETARIAT BEBAS MUFLIS DITUBUH

Langkah Pencegahan Kurangkan Golongan Bankrap Muflis Dalam Kalangan Belia

Oleh NURUL IZZA ROSLY
izzarosly@kosmo.com.my

SUNGAI BULOH – Biro Ekonomi dan Pembangunan Usahawan Pemuda UMNO dengan kerjasama Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) telah menubuhkan sebuah sekretariat bagi membantu dan membela nasib golongan muflis di negara ini yang dinamakan Sekretariat Bebas Muflis semalam.

Pengerusinya, Datuk Sohaimi Shahadan berkata, sekretariat itu ditubuhkan bagi mengambil langkah pencegahan untuk mengurangkan golongan muflis yang kebanyakannya terdiri daripada belia berusia 20 hinggan 40 tahun melalui enam komitmen.

Katanya, antara komitmen itu ialah menjadi platform yang menyelaras urusan antara golongan muflis dengan Jabatan Insolvensi, menyediakan khidmat nasihat serta memanjangkan aduan dan rintihan golongan berkenaan kepada Jabatan Insonvensi.

“Sekain itu, sekretariat ini akan mendesak Jabatan Insolvensi menyelesaikan masalah orang yang muflis kerana menjadi penjamin sosial, membantu pasukan petugas yang ditubuhkan jabatan tersebut dan mencadangkan supaya wakil sekretariat menjadi ahli Lembaga Penasihat Jabatan Insolvensi.

“Jika tiada langkah-langkah pencegahan diambil, kita bimbang jumlah golongan belia khasnya yang muflis akibat berhutang mungkin mencecah 120,000 orang menjelang tahu 2020,” katanya ketika ditemui pada Majlis Pelancaran Sekretariat Bebas Muflis di sini semalam.

Mengulas lebih lanjut, Sohaimi berkata, sekretariat ini juga akan mengumpulkan maklumat mereka yang muflis khususnya penjamin sosial, golongan tertipu dan teraniaya serta mereka yang bankrap kerana faktor-faktor teknikal.

“Kita telah diberikan jaminan lisan baru-baru ini oleh menteri yang berkenaan untuk mengkaji dan memberikan pelepasan kepada penjamin sosial.

“Namun, pihak sekretariat tidak berjanji melepaskan 100 peratus golongan muflis ini kerana kami hanya bertindak sebagai wadah kepada maklumat yang akan disampaikan kepada kementerian berkenaan,” katanya.

Dalam pada itu, aktivis PPIM, Sheikh Abd. Kareem S. Khadaied menyeru mereka yang mempunyai masalah bankrap tampil ke hadapan membuat aduan kepada sekretariat.

“Kita tidak janji dapat membantu semua, sekurang-kurangnya kita dapat kaji kes-kes yang terbabit dan letakkan pada saluran yang sepatutnya.

“Buat masa ini, anggaran minimum mereka yang muflis kerana menjadi penjamin sosial adalah sebanyak 30 peratus daripada 245,000 orang,” katanya.

Orang ramai yang ingin mendapatkan bantuan atau maklumat lanjut mengenai sekretariat berkenaan boleh mendapatkannya dengan melayari laman sosial Facebook, sekretariatbebasmuflis atau melalui blog muflis-peluangkedua.blogspo.com.

24. BERITA HARIAN - 13/4/2014 - 200 PEMBELI RUMAH MUFLIS

Kuala Lumpur: Kira-kira 200 pembeli rumah diisytiharkan muflis dipercayai ditipu oleh sebuah perbankan Islam selepas hampir 47 projek rumah dibiayai bank berkenaan tidak wujud dan terbengkalai.

Walaupun rumah dibeli mangsa tidak wujud, bank itu tetap membuat tuntutan bayaran balik dengan jumlah dua kali ganda daripada harga asal.

Mangsa yang ingin memiliki rumah sendiri terpaksa berdepan hutang melebihi RM400,000 walaupun pihak bank tahu rumah dijanjikan pemaju sebelum ini tidak pernah wujud.

Lebih mengecewakan, mangsa bukan saja dibelenggu hutang yang terpaksa dibayar secara bulanan, malah tapak rumah dijanjikan hanya terdapat lalang dan timbunan kayu saja.

Ketua Biro Pemantau Perkhidmatan Kewangan, Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Sheikh Abd Kareem S Khadaied, berkata kes seperti ini sudah lama dibincangkan, tetapi bank itu tidak membuat sebarang tindakan, sebaliknya terus memaksa mangsa membuat bayaran melebihi dua kali ganda daripada harga asal rumah terbabit.

"Mangsa yang tidak mampu membuat bayaran disenarai hitam oleh bank itu, sekali gus menyukarkan mereka membuat pinjaman daripada institusi kewangan lain.

Pemaju tidak dapat dijejaki

"Mangsa penipuan ini kebanyakan terdiri daripada Bumiputera dan pemaju yang berjanji akan membina rumah juga tidak dapat dijejaki sehingga kini," katanya, di Ibu Pejabat Polis (IPD) Dang Wangi, semalam.

Menurutnya, beliau bersama 50 mangsa penipuan di sekitar Lembah Klang membuat laporan polis di IPD Dang Wangi bagi menjalankan siasatan lanjut berhubung perkara itu.

Sheikh Abd Kareem berkata, hasil analisis yang dilakukan PPIM, 40,000 pemilik rumah seluruh negara sudah menjadi mangsa penipuan syarikat perbankan Islam dan berharap mereka boleh membuat laporan polis secepat mungkin.

"Jika diam dan tidak bertindak segera, mungkin mereka juga akan disenarai hitam oleh bank itu," katanya.

Amirudin Abd Wahab, 41, berkata dia yang membuat pinjaman rumah RM70,000 pada tahun 2002 kecewa apabila impian memiliki kediaman sendiri tidak kesampaian, sebaliknya dituntut membuat bayaran kepada bank itu berjumlah RM170,000.

"Masa hendak menjualnya dulu, wakil pemaju sendiri datang ke rumah dan memberi lakaran serta pelan rumah yang akan dibina, tetapi selepas enam bulan membuat bayaran, pemaju tidak dapat dihubungi. Curiga dengan tindakan itu, saya menyemak di pejabat tanah dan akhirnya diberitahu, syarikat pemaju berkenaan tidak wujud," katanya.

25. SINAR HARIAN - 19/12/2013 - INDIVIDU MUFLIS DIBANTU

NINA FARZUIN MD SHAROM

KUALA LUMPUR – Individu yang diisytiharkan muflis akibat ditipu atau sebagai penjamin sosial disarankan menyertai Sekretariat Bebas Muflis untuk membantu menyelesaikan masalah mereka.

Pengerusinya, Datuk Sohaimi Shahadan berkata, setakat ini hanya 30 peratus daripada jumlah sebenar individu berstatus muflis berdaftar dengan Jabatan Insolvensi dan selebihnya hanya memencilkan diri.

Katanya, beliau mengalu-alukan mereka yang terlibat untuk berdaftar dengan sekretariat ini supaya kita boleh mencari jalan penyelesaian.

"Masalah tidak akan selesai dengan menyembunyikan diri.Sekretariat berperanan sebagai penghubung antara golongan muflis dengan Jabatan Insolvensi Malaysia dan pada masa yang sama menjadi platform membantu mereka mendapat pembelaan,” katanya pada sidang media di sini, semalam.

Beliau yang juga Ahli Majlis Tertinggi Umno berkata, penubuhan sekretariat ini mendapat perhatian Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang memberi jaminan untuk memberi peluang kedua kepada golongan muflis yang teraniaya atau sebagai penjamin sosial .

“Setakat ini sekretariat telah mengendalikan sebanyak 100 kes yang berdaftar di mana sepuluh daripadanya telah berjaya diselesaikan.

“Bagaimanapun, untuk menyelesaikan status tersebut ia perlu dilakukan secara berperingkat. Apa yang penting mereka yang benar-benar serius mahu menyelesaikan perkara ini perlu berdaftar,” katanya.

Sohaimi turut mengumumkan Siri Jelajah Taklimat & Penerangan Bebas Muflis yang dianjurkan dengan kerjasama Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) dan Persatuan Pedagang dan Pengusaha Melayu Malaysia (Perdasama) bermula 7 Januari depan

“Menerusi jelajah pertama ini, kami akan ke seluruh negara bermula di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) dan berakhir pada 27 April di Perak.

“Individu yang menghadapi masalah sama boleh mengambil peluang ini untuk turut serta dan berdaftar dengan sekretariat,” katanya.

Katanya, pendaftaran Sekretariat Bebas Muflis boleh dibuat menerusi laman sesawang www.bebasmuflis.com bagi memudahkan pengumpulan maklumat dilakukan.

Tambahnya, siri jelajah ini terbuka kepada semua rakyat Malaysia dan keutamaan diberikan kepada mereka yang telah disahkan muflis atau dalam proses pengesahan mahkamah.

26. MINGGUAN MALAYSIA - 6/9/2015 - HUTANG ISI RUMAH PADA TAHAP MEMBIMBANGKAN


KUALA LUMPUR 5 Sept. – Hutang isi rumah Malaysia berada pada tahap membimbangkan apabila nisbahnya kini mencapai 87 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).

Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Johari Abdul Ghani berkata, peningkatan nisbah tersebut bakal menjejaskan kualiti kehidupan rakyat dan mampu memberikan kesan buruk kepada pertubuhan ekonomi Negara dalam jangka masa panjang jika tidak ditangani dengan segera.

Justeru katanya, amat penting bagi setiap masyarakat di Negara ini untuk merancang perbelanjaan dengan baik dan tidak menambah pinjaman sedia ada bagi mengukuhkan kedudukan kewangan mereka.

Tambah beliau, masyarakat juga digesa untuk segera mendapatkan bantuan daripada Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) jika mula berhadapan dengan masalah menguruskan pembayaran hutang serta perbelanjaan seharian.

“Masalah kewangan kebanyakannya berpunca daripada hutang kad kredit dan pinjaman peribadi sehingga menjejaskan dua pinjaman utama lain seperti perumahan serta kereta yang menjadi keperluan sebenar mereka.

“Oleh itu rakyat perlu berani membuang ego masing-masing dengan berbelanja mengikut keperluan diri dan bertindak pantas mendapatkan bantuan AKPK sebelum dikenakan tindakan undang-undang oleh pihak bank atau diisytiharkan bankrap,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan program Jelajah Bijak Wang anjuran Kementerian Kewangan dengan kerjasama AKPK di pusat Transformasi Bandar (UTC) Kuala Lumpur hari ini.

Yang turut hadir Ketua Pegawai Eksekutif AKPK, Azaddin Ngah Tasir; Pengurus Besar Operasi AKPK, Nor Fazleen Zakaria dan Timbalan Setiausaha Bahagian Strategi Korporat dan Komunikasi Kementerian Kewangan, Suhaili Ahmad.

Dalam pada itu, Johari berkata, kerajaan kini sedang melaksanakan pelbagai agenda transfomasi untuk menawarkan kualiti kehidupan yang lebih baik kepada rakyat Malaysia di samping membantu mengurangkan bebanan hutang yang terpaksa ditanggung mereka.

“Kita telah menyediakan pelbagai program pembanggunan termasuk meningkatkan kualiti pengangkutan awam dengan membina lebih banyak stesen-stesen Transit Aliran Ringan (LRT) di beberapa kawasan supaya rakyat mempunyai alternative mudah untuk ke tempat kerja tanpa perlu membuat pinjaman membeli kereta sendiri,” katanya.

27. MINGGUAN MALAYSIA - 6/9/2015 - JANGAN TERPEDAYA PIHAK KETIGA SELESAIKAN HUTANG

KUALA LUMPUR 5 Sept. – Orang ramai dinasihatkan tidak terpedaya dengan perkhidmatan pihak ketiga bagi menyelesaikan masalah pinjaman kewangan sebaliknya berurusan secara terus dengan pegawai Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK).

Ketua Pegawai Eksekutif AKPK, Azaddin Ngah Tasir (gambar) berkata, terdapat ramai pihak tidak bertanggungjawab cuba mengambil kesempatan dengan memperoleh keuntungan ‘atas angin’ sedang perkhidmatan yang ditawarkan oleh mereka itu boleh dilakukan di pejabat AKPK secara percuma.

Katanya, modus operandi mereka ialah menawarkan bantuan perkhidmatan pengurusan kewangan menggunakan khidmat pesanan ringkas (SMS) atau panggilan telefon dengan mengenakan bayaran sehingga 10 peratus daripada jumlah hutang pengguna secara tunai atau menggunakan kad kredit.

“Mereka menipu pengguna kononnya mampu membantu menstruktur semula pinjaman dan berunding dengan pihak bank namun mereka hanya mengumpulkan dokumen pelanggan dan kemudian menghantarkan semula kepada AKPK,” ujarnya.

“Justeru, kami menasihatkan mereka yang ingin mendapatkan bantuan menyelesaikan hutang untuk terus ke pejabat kami tanpa perlu merugikan wang membayar pihak ketiga ini kerana hanya AKPK yang mempunyai akses untuk membuat sebarang rundingan bersama pihak bank,” katanya.

28. SINAR HARIAN - 1/6/2015 - KENA TIPU SYARIKAT KERETA TERPAKAI

Peter Tan (duduk, dua kanan) bersama mangsa penipuan syarikat kenderaan terpakai mendesak polis melakukan siasatan secara telus terhadap pemilik syarikat berpangkat datuk itu

KLANG - Setelah hampir dua tahun, lebih 100 pemilik kenderaan mewah mendakwa gagal mendapatkan semula kenderaan mereka yang dijual secara online kepada sebuah syarikat kenderaan terpakai beroperasi di Kuala Lumpur. 

Mereka mendakwa, bukan sahaja gagal mendapat wang hasil jualan kenderaan bahkan terpaksa membuat bayaran bulanan kepada bank kerana khuatir nama akan disenaraihitamkan. 

Salah seorang mangsa, Wan Nurikhwani Wan Rosli, 27, berkata, dia membuat iklan menjual kereta Toyota Viosnya menerusi sebuah laman web dengan harga RM68,000. 

“Saya gembira apabila seorang jurujual mewakili sebuah syarikat kenderaan terpakai menghubungi saya dan memaklumkan syarikatnya ingin membeli kereta itu dengan harga RM69,000. 

“Memikirkan saya akan dapat untung RM1,000, jadi saya pun jual kereta kepada mereka,” katanya. 

Menurutnya, dia kesal apabila sehingga kini syarikat itu gagal melunaskan bayaran kereta RM68,000 kepadanya sebaliknya hanya menyerahkan wang RM1,000. 

“Jurujual tu kata kereta dah dibeli, tapi semuanya terbongkar bila bank hubungi saya beberapa kali suruh lunaskan bayaran tunggakan. 

“Bahkan duit hasil jualan kereta sampai sekarang saya tak dapat. Setelah disyaki kena tipu saya buat laporan polis,” katanya kepada media dalam pertemuan dengan beberapa mangsa lain dengan Sukarelawan Sosial, Peter Tan untuk mengadukan perkara itu di Klang Executive Club (KEC), di sini, semalam. 

Wan Nurikhwani menambah, apa yang menghairankan, walaupun telah membuat laporan sebanyak tiga kali, namun pihak polis masih belum dapat menyelesaikan masalah tersebut. 

“Saya nak dapatkan kereta saya semula dan dah macam-macam usaha dibuat untuk mengesannya,” katanya.

Seorang lagi mangsa, Arthur Wong, 41, berkata, risau namanya disenarai hitam, dia terpaksa membuat bayaran kepada bank berjumlah RM17,600 bagi tempoh lapan bulan untuk kereta Toyota Alphard. 

“Saya dihubungi bank memaklumkan bayaran bulanan kereta sebanyak RM2,200 atas nama syarikat saya belum dibuat. 

“Saya terpaksa bayar setiap bulan walaupun kereta saya tak tau berada di mana sekarang," katanya. 

Dalam pada itu, Peter Tan berkata, daripada jumlah lebih 120 kereta, 28 daripadanya sudah dijumpai. 

“Pemilik syarikat kenderaan terpakai yang berpangkat datuk sudah ditahan polis, namun kenapa kes kehilangan lebih 100 kereta belum berjaya diselesaikan hingga kini. 

“Saya harap pihak polis bersikap telus dalam menyiasat dan menyelesaikan kes ini yang membabitkan penipuan jual beli kereta,” katanya. 

Terdahulu, sidang media yang sama turut dilakukan melibatkan hampir 10 pemilik kereta yang ditipu.

29. SINAR HARIAN - 26/1/2015 - TUJUH DITIPU SYARIKAT BELI KERETA

Peter Tan (empat, kiri) bersama tujuh mangsa yang ditipu syarikat berkenaan mohon pihak berkuasa bertindak segera.

KLANG – Hasrat tujuh mangsa menjual kereta mereka kepada sebuah syarikat menerusi 'online' berakhir dengan kerugian apabila ditipu dalam urus niaga tersebut. 

Syarikat yang dimiliki seorang peniaga berpangkat ‘datuk’ itu bukan sahaja gagal melunaskan bayaran, bahkan juga tidak menukar nama geran atau status kereta. 

Mangsa, Mohd Zainorizam Mohammad, 28, berkata, dia berhasrat menjual kereta jenis Perodua Myvi Se yang dibeli pada 2013 lalu dengan harga RM42,500. 

Menurutnya, dia mahu menjual kereta itu untuk membeli Honda Jazz, lalu mengiklankannya menerusi sebuah portal jual-beli pada 18 Oktober tahun lalu. 

"Dua hari lepas tu, saya terima panggilan daripada individu yang mahu beli kereta dan setuju bayar RM1,000, sekali gus saya tak payah buat penambahan pada bayaran. 

“Kami kemudiannya bertemu di pejabat syarikat itu di Jalan Pahang dan saya menerima bayaran. Selang beberapa jam, individu itu datang ke rumah saya di Seremban untuk ambil kereta dan beberapa dokumen. Saya ingat proses jual kereta termasuk tukar nama semua dah selesai,” katanya kepada Sinar Harian bersama enam lagi mangsa yang berdepan masalah sama tampil meluahkan perkara itu kepada aktivis masyarakat Klang, Peter Tan Hock Chai, semalam. 

Malangnya, Zainorizam yang juga penjawat awam berkata, beberapa minggu kemudian, dia terkejut menerima panggilan sebuah bank yang meminta menjelaskan bayaran bulanan kenderaan itu. 

Menurutnya, selang sebulan, bank yang sama masih menghubungi minta jelaskan bayaran dan dia mula menyedari yang proses menukar nama masih belum dibuat. 

“Risau berlaku perkara tidak sepatutnya, saya buat laporan polis di Balai Jalan Tun Razak, Wangsa Maju pada 20 Januari lalu. 

“Saya minta syarikat itu pulangkan semula kereta, tapi kos yang diminta tidak masuk akal hingga cecah RM5,780,” katanya. 

Khuatir masalah berlarutan, katanya, dia bersetuju untuk jelaskan bayaran itu pada syarikat tersebut. 

“Tapi mereka bagi syarat supaya saya tarik balik laporan polis. Lebih menyedihkan, saya terpaksa jelaskan bayaran bulanan kepada bank walaupun kereta hilang,” katanya. 

Seorang lagi mangsa, Lim Yee Boon, 30, berkata, dia turut mengiklankan di portal yang sama pada Jun tahun lalu untuk menjual kereta Mercedes Benz C180K dengan harga RM123,000. 

“Individu dari syarikat sama di Jalan Pahang hubungi saya untuk beli kereta ini dan pada bulan yang sama, kami jumpa untuk urusan pengambilalihan kereta. 

“Selepas urusan itu selesai, tiga bulan kemudian, pihak bank hubungi minta saya lunaskan bayaran bulanan kereta iaitu RM2,200 sebulan. 

“Saya terkejut dan baru sedar rupanya dokumen yang saya tandatangani itu palsu,” katanya yang membuat laporan di Balai Polis Jalan Tun Razak 21 Oktober 2014. 

Sementara itu, Peter Tan berkata, kesemua mangsa berjaya dikumpulkan selepas mereka bertemu menerusi Facebook. 

“Saya akan bersama-sama mangsa bawa kes ini ke Bukit Aman untuk tindakan lanjut. Kami syak wujud ketirisan hingga kes mangsa gagal diselesaikan.,” katanya.

30. SINAR HARIAN - 26/12/2013 - 'SAYA BIMBANG DIISYTIHAR MUFLIS'

Amir Hamzah (kanan) bersama Penasihat Guaman Pembela BN, Maridzuan Mohamad (dua, kanan) mengambil maklumat daripada Rozianah dan suaminya di Pejabat Pembela BN Melaka di Ayer Keroh, semalam.

AYER KEROH - Kerana terlalu percaya dengan pembeli, seorang suri rumah kini berdepan masalah apabila terpaksa menanggung tunggakan ansuran bulanan kereta selama 19 bulan.

Rozianah Hussin, 44, yang menetap di Bukit Katil berkata, sebelum ini, kereta jenis Proton Waja miliknya dijual kepada seorang pembeli menerusi cara sambung bayar.

Menurutnya, kereta bernombor pendaftaran QKS 916 itu dijual pada 7 Oktober 2011 menerusi sebuah syarikat menjual kenderaan terpakai di Ampangan, Seremban, Negeri Sembilan selepas suaminya, Azman Shamsuddin, 47, seorang pesara tentera mengalami masalah kesihatan dan memerlukan kos perubatan.

“Kereta itu, saya sudah pakai sejak 2006 lagi ketika suami bertugas di Sarawak. Pada mulanya saya ingin menjualnya dengan cara terus menukar nama tetapi selepas merujuk bank dan harga pasaran semasa, saya terpaksa mengeluarkan wang lagi sehingga RM7,000.

“Akibat tidak mampu dan keadaan terdesak ketika itu, saya terpaksa menjualnya dengan cara sambung bayar dengan seorang bekas anggota pasukan keselamatan yang dikenali sebagai Razmi beserta lengkap dengan surat perjanjian,” katanya.

Bagaimanapun, katanya, keadaan menjadi rumit apabila kereta tersebut sepatutnya perlu dibayar bulanan sebanyak RM580 sebulan tetapi sehingga kini ia sudah tertunggak selama 19 bulan menjadikan jumlah tunggakan keseluruhan berjumlah RM29,302.98.

Malah, katanya, dia gagal mengesan pembeli terbabit meskipun sudah berusaha mencarinya menerusi dokumen yang ada.

“Bimbang saya akan diisytiharkan muflis serta mahu melindungi nama penjamin dari disenarai hitam oleh bank, saya buat satu laporan di Balai Polis Bukit Baru kerana merasakan diri saya sudah tertipu dan teraniya.

“Saya juga bersedia mengusahakan untuk mengambil semula kereta berkenaan dan menyambung bayar kembali sekiranya kenderaan tersebut berjaya dijumpai,” katanya ketika membuat aduan kepada Pembela BN di sini, semalam.

Sementara itu, Pengarah Pembela BN Melaka, Amir Hamzah Abdul Aziz berkata, pihaknya memohon kerjasama orang ramai agar dapat memberi maklumat di mana lokasi kenderaan itu berada.

“Kami juga akan mempertahankan supaya suri rumah yang teraniya ini mendapat pembelaan sewajarnya dengan melantik seorang peguam supaya dirinya tidak diisytihar muflis oleh bank terbabit,” katanya.

9 comments:

  1. Halo Setiap Satu, nama saya wanita Jane alice dari Indonesia, dan saya bekerja dengan bersatu bangsa kompensasi, dan kami telah mendengar dan juga membuat pinjaman dari perusahaan pinjaman, saya cepat ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan seluruh Indonesia yang mencari pinjaman di internet sangat berhati-hati untuk tidak jatuh di tangan scammers dan fraudstars, ada banyak lender kredit palsu di sini di internet dan beberapa dari mereka adalah asli dan nyata, aku ingin meluncur kesaksian tentang bagaimana Tuhan menuntun saya untuk pemberi pinjaman dan Pinjaman nyata genue telah mengubah hidup saya dari rumput rahmat, setelah saya telah tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman kredit di sini di internt, saya kehilangan banyak uang untuk membayar biaya pendaftaran, isurance, pajak, dan setelah pembayaran saya masih tidak mendapatkan saya pinjaman. Setelah berbulan-bulan mencoba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan jumlah scammed kali uang tanpa mendapatkan pinjaman dari perusahaan mereka sehingga saya menjadi begitu putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari online genue kredit pemberi pinjaman yang tidak akan meningkatkan rasa sakit saya, jadi saya memutuskan untuk menghubungi seorang teman saya yang baru-baru mendapat pinjaman online, kita membahas kesimpulan kita tentang masalah dan dia bercerita tentang seorang wanita yang disebut Mr Dangote yang merupakan CEO dari Dangote Pinjaman Perusahaan. Jadi saya diterapkan untuk jumlah pinjaman (Rp400,000,000) dengan tingkat bunga rendah 1,5%, tidak merawat usia saya, karena saya mengatakan kepadanya apa yang saya ingin menggunakan uang itu untuk membangun bisnis dan pinjaman saya disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua persiapan dilakukan pada transfer kredit dan dalam waktu kurang dari 24 jam setelah pendaftaran pinjaman, sudah disimpan ke bank dan mimpi saya datang melalui. Jadi saya ingin saran yang membutuhkan genue panggilan pinjaman cepat sekarang email di Dangotegrouploandepartment@gmail.com. dia tidak tahu bahwa aku melakukan ini. Saya berdoa agar Tuhan memberkati dia untuk hal-hal baik yang telah dilakukan dalam hidup saya. Anda juga dapat menghubungi saya di ladyjanealice@gmail.com hari yang indah lebih info..

    ReplyDelete
  2. Halo, nama saya Adriana. Saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial, dan putus asa, saya telah scammed oleh beberapa kreditur online.not semua sampai Ibu Diana datang ke Indonesia dan ditujukan Kami mengenai apa yang terjadi secara online, Am menasihati Anda dari Indonesia, yang hanya Lender yang Diakui disini Indonesia adalah Dianarobertloanfirm, jika Anda membutuhkan pinjaman cepat menerapkan dari Dianarobertloanfirm, Karena saya berjanji saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan hubungi dia melalui emailnya: dianarobertloanfirm@gmail.com atau dianarobertloanfirm@consultant.com
    Anda juga dapat menghubungi saya di adrianaalessha@gmail.com

    ReplyDelete
  3. Halo, nama saya Adriana. Saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial, dan putus asa, saya telah scammed oleh beberapa kreditur online.not semua sampai Ibu Diana datang ke Indonesia dan ditujukan Kami mengenai apa yang terjadi secara online, Am menasihati Anda dari Indonesia, yang hanya Lender yang Diakui disini Indonesia adalah Dianarobertloanfirm, jika Anda membutuhkan pinjaman cepat menerapkan dari Dianarobertloanfirm, Karena saya berjanji saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan hubungi dia melalui emailnya: dianarobertloanfirm@gmail.com atau dianarobertloanfirm@consultant.com
    Anda juga dapat menghubungi saya di adrianaalessha@gmail.com

    ReplyDelete
  4. Halo, nama saya Adriana. Saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial, dan putus asa, saya telah scammed oleh beberapa kreditur online.not semua sampai Ibu Diana datang ke Indonesia dan ditujukan Kami mengenai apa yang terjadi secara online, Am menasihati Anda dari Indonesia, yang hanya Lender yang Diakui disini Indonesia adalah Dianarobertloanfirm, jika Anda membutuhkan pinjaman cepat menerapkan dari Dianarobertloanfirm, Karena saya berjanji saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan hubungi dia melalui emailnya: dianarobertloanfirm@gmail.com atau dianarobertloanfirm@consultant.com
    Anda juga dapat menghubungi saya di adrianaalessha@gmail.com

    ReplyDelete
  5. Halo,

    Nama saya Mia Aris.S. Saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati karena ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial, dan putus asa, saya telah scammed oleh beberapa pemberi pinjaman online. Saya hampir kehilangan harapan sampai seorang teman saya merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal disebut Ibu Cynthia yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari Rp800.000.000 (800 JUTA ) dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres dengan tingkat bunga hanya 2%.

    Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah saya diterapkan untuk dikirim langsung ke rekening saya tanpa penundaan. Karena aku berjanji padanya bahwa aku akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman dalam bentuk apapun, silahkan hubungi dia melalui emailnya: cynthiajohnsonloancompany@gmail.com

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya ladymia383@gmail.com.
    Sekarang, semua yang saya lakukan adalah mencoba untuk bertemu dengan pembayaran pinjaman saya bahwa saya kirim langsung ke rekening bulanan.

    ReplyDelete
  6. Hello semua orang, Nama saya Sasha Ahmad, seorang warganegara Malaysia; saya 38 tahun .. saya mahu menggunakan medium ini untuk memberitahu anda semua tentang kebaikan tuan untuk akhirnya membawa saya kepada pemberi pinjaman pinjaman benar-benar dan tulen bernama Joyce Roland, pengarah urusan JOYCE ROLAND Pinjaman Syarikat selepas telah scammed oleh peminjam palsu lain, i adalah sia-sia dan tidak tahu siapa yang harus dipercayai semasa dia datang dan meletakkan senyuman pada wajah saya pada kejutan terbesar saya. Sesiapa di antara kamu yang juga telah menjadi mangsa penipuan, anda perlu bersusah payah tidak lebih cos, saya mempunyai membawa anda berita baik dan satu-satunya pemberi pinjaman anda boleh percaya, sila hubungi mereka sekarang melalui e-mel: {joycerolandloancompany@gmail.com »} lebih maklumat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda atau anda boleh hubungi saya melalui e-mel saya untuk mendapatkan panduan lanjut dan nasihat mengenai bagaimana untuk memohon pinjaman dari Puan Joyce dalam sashaahmad247@gmail.com. Dan sekali lagi syukur kepada JOYCE ROLAND kerana memberi pinjaman sebanyak $ 80,000 ...

    ReplyDelete
  7. Adakah anda seorang ahli perniagaan atau perempuan? Jika dalam apa-apa masalah kewangan atau memerlukan wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Jika anda membayar bil-bil atau hutang untuk menyelesaikan, atau adakah saya memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan yang bagus? Adakah anda mempunyai skor kredit yang rendah dan ia sukar bank-bank tempatan / modal mencari untuk mendapatkan gadai janji daripada institusi kewangan yang lain? Adakah anda memerlukan pinjaman atau pembiayaan untuk apa-apa sebab, jika anda suka,

    * Pinjaman Kenderaan
    * Pinjaman Harta Tanah
    * Pinjaman Perniagaan
    * Lain-lain Pinjaman
    * Kredit
    * MasterCard

    Sila hubungi kami melalui e-mel: Saya Theresaloancompany@gmail.com
    Nota: Pinjaman menyediakan kadar faedah tahunan sebanyak hanya 2%. Harap anda akan diberi kredit dalam mana-mana negara di dunia harus kediaman.

    Apa-apa keperluan pelanggan, kami perlu menyediakan maklumat berikut untuk membuka fail pemprosesan pinjaman.

    1. NAMA PENUH: ...............................
    2. ALAMAT: .............................. .. ...
    3. KERJA: .....................
    4. NEGERI: ........................
    5. SYARAT: ........................ ..
    6. Bandar: ...........................
    7. SEX: ............................
    8. Umur ........................... ..
    9. BILANGAN TELEFON BIMBIT: ............ ..
    10. BILANGAN KREDIT DIKEHENDAKI: ..........
    Pendapatan 11.Monthly ..................
    12.DURATIO daripada: ..................... ..
    13. PINJAMAN TUJUAN ...............

    Terima kasih atas kerjasama anda
    Theresa SYARIKAT PINJAMAN
    ALAMAT E-MEL: Saya Theresaloancompany@gmail.com

    ReplyDelete
  8. Halo, semua orang, tolong, saya dengan cepat mahu menggunakan media ini untuk berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi kredit yang benar-benar mengubah hidup saya daripada kemiskinan kepada seorang wanita kaya dan sekarang saya mempunyai kehidupan yang sihat tanpa tekanan dan kesulitan kewangan,

    Selepas berbulan-bulan cuba mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu dari 400 juta, saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman daripada pemberi pinjaman dalam talian yang sah dalam kredit dan tidak akan meningkatkan kesakitan saya, jadi saya memutuskan untuk beralih kepada kawan saya untuk mendapatkan nasihat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, kami bercakap mengenainya dan kesimpulannya adalah tentang seorang wanita bernama Puan Maria yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Maria Loan. Syarikat

    Saya memohon untuk pinjaman (900 juta) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, supaya pinjaman yang diluluskan itu mudah tanpa tekanan dan semua persiapan telah dibuat dengan pemindahan kredit, kerana fakta bahawa ia tidak memerlukan cagaran untuk pemindahan daripada pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 900 juta. Saya sangat gembira bahawa akhirnya Tuhan menjawab doa saya dengan memerintahkan pemberi pinjaman saya dengan kredit sebenar saya, yang boleh memberi harapan saya.

    Terima kasih banyak kepada Cik Maria kerana membuat hidup adil untuk saya, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Maria dengan baik melalui E-mel (mariaalexander818@gmail.com) ATAU Via Whatsapp (+1 651-243 -8090) untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda,

    Jadi, terima kasih banyak kerana mengambil masa anda membaca tentang kejayaan saya dan saya berdoa agar Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
    Nama saya adalah kabu layu, anda boleh menghubungi saya untuk rujukan lebih lanjut melalui e-mel saya: (kabulayu18@gmail.com)

    Terima kasih semua.

    ReplyDelete
  9. Kabar baik!!!

    Nama saya teddy dan saya dari Jawa Tengah Indonesia dan alamat saya KP. KADU RT 10 RW 04 KEL SUKAMULYA KEC CIKUPA KAB TANGERANG BANTEN, Saya baru saja menerima pinjaman Rp 3 Miliar (Small Business Admintration (SBA) dari Perusahaan Pinjaman Dangote setelah membaca artikel dari Lady Jane Alice (ladyjanealice@gmail.com) dan Mahammad Ismali (mahammadismali234@gmail.com) tentang cara mendapatkan
    pinjaman dari Perusahaan Pinjaman Dangote dengan tingkat bunga 2% tanpa lisensi atau biaya gurantor, saya baru saja melamar melalui email dan ikhlas selama prosesnya, awalnya saya takut mengira itu seperti penipuan perusahaan peminjaman sebelumnya, tetapi yang mengejutkan saya ini nyata bahwa saya juga berjanji akan memberi tahu lebih banyak orang, percayalah itu nyata 100%, pelamar lain dari negara lain juga dapat bersaksi.

    Email Perusahaan Pinjaman Dangote Melalui email: Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    Email saya: teddydouble334@yahoo.com

    ReplyDelete