Friday, August 28, 2015

Puisi Merdeka

Puisi Merdeka
Artikel menarik :

What Is Your Opinion On Islamic Banking? Sheikh Imran Hosein 8 March

HUBUNGI KAMI UNTUK BANTUAN

Islam Dan Sistem Kewangan Antarabangsa - Ceramah Penuh

Bagaimana Nak Hidup Jika Tidak Meminjam?

'Pinjaman Islam' Sepatutnya Tidak Membebankan

Oleh Saiful Mohamad Ghazali

MASYARAKAT Islam yang ingin membuat pinjaman melalui Islamic loan perlu berhati-hati dan teliti ketika menandatangani surat perjanjian jual beli dan pinjaman daripada bank komersil. Ada beberapa perkara yang kita tidak nampak atau tidak diberitahu secara jelas peraturan-peraturan yang ditulis yang kemudiannya akan menjadikan peminjam muflis 'dengan mudah.' Syarat seseorang diisytihar muflis oleh kerajaan Malaysia haruslah hutangnya lebih daripada RM30,000.

Secara sedar atau tidak sedar, perkataan 'Islam' yang dinamakan di dalam pinjaman juga boleh mengakibatkan 'si peminjam' kehilangan harta yang dimiliki walaupun harta tersebut mempunyai nilai yang lebih tinggi daripada jumlah pinjaman jika dibandingkan dengan pinjaman secara 'konvensional'. 

Bagi institusi perbankan di Malaysia yang mengamalkan pinjaman secara Islam, mereka akan melakukan 'akad' yang menyatakan jumlah pinjaman secara pukal (yang dimaksudkan ialah sejumlah pinjaman yang dikenakan kepada peminjam jika membayar secara ansuran hingga penghujung tahun pinjaman yang dipohon).

Dalam nota perjanjian juga ada menyatakan sejumlah pinjaman yang akan dibayar oleh si peminjam dari awal bulan ke bulan akhir tahun pinjaman tersebut. Di sinilah bermulanya 'masalah' yang ditanggung oleh si peminjam yang membuat pinjaman Islam 'jika' tidak memahami konsep Yahudi dalam bayangan 'Pinjaman Secara Islam'.

Perbezaan pinjaman 'konvensional' dan pinjaman secara Islam ialah akad. Pinjaman konvensional tiada lafaz akad. Dalam pinjaman secara Islam, apabila 'akad' dibuat, maka sejumlah pinjaman penuh disebutkan. 

Contohnya, jika harga rumah yang dibeli adalah RM400,000 dan setelah dikira (mengikut kiraan 'Islam' bagi bank tersebut) maka jumlah pinjaman sebenar menjadi RM950,000. Maka si peminjam harus menyebut dan setuju untuk 'lafaz akad' menerima jumlah hutang sebenar itu (RM950,000) dan inilah yang dinamakan oleh pihak bank sebagai 'Pinjaman Berasaskan Islam'.

Perbezaan jika kita membuat pinjaman 'konvensional' dengan jumlah yang sama, kiraannya masih lebih kurang sama jika si peminjam membuat bayaran setiap bulan dan sehingga bayaran akhir. 

Secara jelas, hutang harus dibayar. Malah agama Islam mewajibkan setiap umatnya menyelesaikan semua hutang-piutang yang dibuat 'jika mampu' untuk membayarnya walaupun secara beransur-ansur. 

Saya mempunyai rakan - seorang usahawanita yang berjaya meyakinkan pengilang dan pembeli dari luar negara untuk berurus niaga dengannya. Perniagaannya berjalan hampir lima tahun tanpa memerlukan pinjaman dari mana-mana bank.

Oleh kerana untuk bersama-sama memartabatkan kewangan Islam, usahawanita ini dan suaminya telah membuat pinjaman bagi membeli rumah yang diidamkan di sekitar Ampang, Selangor dengan harga sekitar RM400,000 dengan menggunakan tiga nama ahli keluarganya sebagai peminjam dan penjamin dengan bayaran bulanan RM1,700. 

'Pinjaman perumahan secara Islam' di salah sebuah bank yang bukan dimiliki orang Islam itu nampaknya turut membebankan.

Bermula pertengahan tahun 2010, musibah telah menimpa peniagaannya. Dalam tempoh 12 bulan kebelakangan ini, akibat dari masalah kekacauan dan pemberontakan rakyat di negara rakan niaga usahawanita ini maka penghantaran barangan diminta dihentikan sementara sehingga negaranya stabil dan ini mengakibatkan usahawanita ini kehilangan punca pendapatan dan bayaran ansuran bagi pinjaman perumahan mula tertunggak serta tidak mampu untuk dibayar.

Namun, usahawanita ini tidak mengelak diri malah bekerjasama jika pihak bank menghubunginya. Oleh kerana masalah bayaran pinjaman sudah tertunggak hingga mencecah enam bulan, pihak bank menggunakan kuasa untuk mengambil tindakan memufliskan si peminjam, walaupun pinjaman tertunggak hanya kira-kira RM30,000. (syarat untuk tindakan memufliskan peminjam/penjamin).

Pihak bank telah bertindak memufliskan dua orang peminjam (anak dan suaminya yang namanya ada di dalam surat perjanjian) bagi pembelian rumah itu.

Ia juga atas 'kesilapan' usahawanita ini kerana tidak ke mahkamah bagi tujuan pembelaan, maka hukuman muflis telah dijatuhi ke atas dua penama dengan setiap orang dikenakan kadar muflis sebanyak hampir RM750,000 seorang atau bersama.

Persoalannya, pinjaman secara 'Islam' ini yang baru dibuat empat tahun itu dengan setiap bulan pinjaman telah dibayar, sehinggalah pada 12 bulan kebelakangan ini (bermulanya tertungak pembayaran pinjaman), apakah hutangnya sudah mencecah RM750,000? 

Setakat pengetahuan saya, dalam perundangan Malaysia, rumah yang dibeli atas nama pinjaman haruslah dilelong terlebih dahulu. Setelah berjaya dijual, ditolak pula hutang dan 'jika' masih tidak mencukupi untuk menampung hutang yang berbaki, barulah diambil tindakan selanjutnya iaitu proses pembankrapan. 

Namun, kes yang melibat usahawanita ini dilihat tidak adil kerana harga pasaran rumahnya adalah sekitar RM950,000.

Pihak Bank Negara Malaysia kena melihat kes ini dan dibuat kajian di atas sifat 'pinjaman perbankan Islam' ini. Apa yang kita fahami, pinjaman secara Islam agak susah untuk memufliskan peminjam. Apakah kerana ia ditadbir oleh bank yang dimiliki oleh bukan Islam, terma-terma perbankan mengikut syariah Islam boleh dimanipulasi?

Janganlah di sebalik ungkapan pinjaman secara 'Islam' tetapi berlaku tindakan licik institusi perbankan untuk merampas harta- harta orang Islam yang menghadapi masalah membuat bayaran balik pinjaman. Kepada bakal-bakal peminjam baru yang ingin membuat pinjaman secara Islam di bank, berhati-hatilah dan bacalah berulang kali surat perjanjian tersebut sebelum menandatanganinya.

Artikel menarik :

HUBUNGI KAMI UNTUK BANTUAN

Islam Dan Sistem Kewangan Antarabangsa - Ceramah Penuh

Bagaimana Nak Hidup Jika Tidak Meminjam?

Thursday, August 27, 2015

Wujudkan Kezalimam Dalam Perbankan Islam?

Salah satu asas kenapa riba di haramkan ialah kerana ianya adalah satu bentuk kezaliman. Islam teramat sangat mementingkan keadilan dan tidak membenarkan penindasan dan kezaliman atas apa juga nama.

Di Malaysia, satu ketika dulu, Perbankan Islam wujudkan satu produk jual beli yang di namakan Bai Bithamin Ajil, sebagai satu wadah penbiayaan pembelian rumah.

Apa yang berlaku ialah. Si pembeli akan beli rumah dari pemaju pada harga, mithal RM100,000.00. Harga ini di panggil PPA( Purchase Price agreement) . Pembeli rumah akan menjual rumah atau haq pada rumah ( dalam keadaan di mana rumah belum wujud) kepada bank dengan harga RM100,000.00 ( tolak deposit yang telah di bayar) . Bank kemudian jual balik rumah itu pada pembeli dengan harga mithal nya RM200,000.00 yang perlu di bayar dalam masa 20 tahun.

Kajian kami mendapati dalam beratus kes yang kami kaji, yang melibatkan rumah terbengkalai, kami dapati seperti berikut.

a) Bank telah beli rumah yang belum siap dengan harga mithal RM100,000.00
b) Bank telah jual rumah siap pada pembeli dengan harga RM200,000.00
c) Bank akan bayar pada pemaju bila mana pemaju siapkan kerja pembinaan rumah
d) Bank baru bayar pemaju RM30,000.00 daripada RM100,000.00
e) Rumah terbengkalai.

Setelah rumah itu terbengkalai, Perbankan Islam membuat tuntutan, bukan hanya wang yang telah di bayar pada pemaju, tetapi juga wang yang belum di bayar pada pemaju dan keuntungan ke atas wang yang belum di bayar pada pemaju.

Perbankan Islam, telah tuntut mithal nya RM180,000.00 di mahkamah, dan mereka telah menang , Mahkamah telah izinkan Perbankan islam menuntut apa yang dia belum bayar dan keuntungan atas apa yang dia belum bayar.

Perkara ini telah di majukan kepada Bank Negara Malaysia, Kepada Persatuan Bank-Bank Islam(AIBIM), Persatuan Penasihat Syariah Bank Bank Islam( ASAS) dari 2012. Sehingga kini masalah ini belum di selesaikan. Pihak-pihak panel syariah bank-bank terbabit telah di mohon menerangkan asas hukum yang membenarkan mereka menuntut apa yang mereka tuntut, tetapi, tidak satu pun ahli Majlis Penasihat Syariah mana-mana Perbankan Islam, yang telah di majukan permintaan penjelaskan hukum oleh para mngsa, telah memberi jawapan berasaskan hukum Islam.

Lampiran contoh perbandingan tuntutan di mahkamah atas satu projek rumah terbengkalai di mana wujud dua jenis pembiayaan.

1) Pembiayaan konvensional
2) Pembiayaan Islamic

PERBANDINGAN TUNTUTAN DI MAHKAMAH PERBANKAN ISLAM DENGAN PERBANKAN KONVENSIONAL UNTUK PROJEK INDAH HEIGHTS DAN RUMAH YANG SAMA.

PERBANKAN KONVENSIONAL



PERBANKAN ISLAMIC


Projek tersebut adalah satu Pangsapusri Indah Heights. Kes-kes yang di paparkan adalah kes yang sudah ke mahkamah. Nama pelanggan telah di tukar (Bukan Nama Sebenar).

Berdasarkan bukti yang nyata. persoalan nya, WUJUDKAN KEZALIMAM DALAM PERBANKAN ISLAM?

Artikel menarik :

Islam Dan Sistem Kewangan Antarabangsa - Ceramah Penuh

Bagaimana Nak Hidup Jika Tidak Meminjam?



Wednesday, August 26, 2015

SINAR HARIAN - 19/12/2013 - INDIVIDU MUFLIS DIBANTU


NINA FARZUIN MD SHAROM

KUALA LUMPUR – Individu yang diisytiharkan muflis akibat ditipu atau sebagai penjamin sosial disarankan menyertai Sekretariat Bebas Muflis untuk membantu menyelesaikan masalah mereka.

Pengerusinya, Datuk Sohaimi Shahadan berkata, setakat ini hanya 30 peratus daripada jumlah sebenar individu berstatus muflis berdaftar dengan Jabatan Insolvensi dan selebihnya hanya memencilkan diri.

Katanya, beliau mengalu-alukan mereka yang terlibat untuk berdaftar dengan sekretariat ini supaya kita boleh mencari jalan penyelesaian.

"Masalah tidak akan selesai dengan menyembunyikan diri.Sekretariat berperanan sebagai penghubung antara golongan muflis dengan Jabatan Insolvensi Malaysia dan pada masa yang sama menjadi platform membantu mereka mendapat pembelaan,” katanya pada sidang media di sini, semalam.

Beliau yang juga Ahli Majlis Tertinggi Umno berkata, penubuhan sekretariat ini mendapat perhatian Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang memberi jaminan untuk memberi peluang kedua kepada golongan muflis yang teraniaya atau sebagai penjamin sosial .

“Setakat ini sekretariat telah mengendalikan sebanyak 100 kes yang berdaftar di mana sepuluh daripadanya telah berjaya diselesaikan.

“Bagaimanapun, untuk menyelesaikan status tersebut ia perlu dilakukan secara berperingkat. Apa yang penting mereka yang benar-benar serius mahu menyelesaikan perkara ini perlu berdaftar,” katanya.

Sohaimi turut mengumumkan Siri Jelajah Taklimat & Penerangan Bebas Muflis yang dianjurkan dengan kerjasama Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) dan Persatuan Pedagang dan Pengusaha Melayu Malaysia (Perdasama) bermula 7 Januari depan

“Menerusi jelajah pertama ini, kami akan ke seluruh negara bermula di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) dan berakhir pada 27 April di Perak.

“Individu yang menghadapi masalah sama boleh mengambil peluang ini untuk turut serta dan berdaftar dengan sekretariat,” katanya.

Katanya, pendaftaran Sekretariat Bebas Muflis boleh dibuat menerusi laman sesawang www.bebasmuflis.com bagi memudahkan pengumpulan maklumat dilakukan.

Tambahnya, siri jelajah ini terbuka kepada semua rakyat Malaysia dan keutamaan diberikan kepada mereka yang telah disahkan muflis atau dalam proses pengesahan mahkamah.

Artikel menarik :

Bagaimana Nak Hidup Jika Tidak Meminjam?



Tuesday, August 25, 2015

AZIZAH (Bukan Nama Sebenar)

Kami ada seorang pelanggan Azizah Binti Hussin (bukan nama sebenar) yang mempunyai tunggakan sebanyak RM63,009.40 dengan Malaysia Building Society Berhad (MBSB). Beliau merupakan seorang suri rumah. Suaminya bekerja sebagai pegawal keselamatan dengan gaji RM1500 sebulan dan mempunyai 4 orang anak yang masih bersekolah. 

Atas masalah peribadi dan pendapatan yang terhad, mereka tidak mampu untuk meneruskan pembayaran rumah. Akibatnya rumah yang mereka duduki akan dilelong oleh pihak MBSB. Oleh sebab itu, beliau telah melantik kami KNM Consulting Services sebagai wakil untuk menyelesaikan masalah beliau dengan pihak MBSB.

Setelah itu, KNM Consulting Services telah berunding dengan pihak MBSB sendiri untuk mendapatkan status pinjaman dan dokumen yang diperlukan. Menurut pihak MBSB, rumah mereka akan dilelong jika tidak membuat pembayaran. Kami telah mencadangkan agar beliau membuat penjadualan semula pembayaran kepada pihak MBSB dan berjumpa pegawai zakat. Disebabkan pelanggan tidak mampu untuk membuat pembayaran secara ansuran, kami telah mengaturkan pertemuan pelanggan dengan pegawai zakat yang berkaitan.

(Dalam Proses Bantuan Zakat)

Artikel menarik :




BERITA HARIAN - 13/4/2014 - 200 PEMBELI RUMAH MUFLIS

Kuala Lumpur: Kira-kira 200 pembeli rumah diisytiharkan muflis dipercayai ditipu oleh sebuah perbankan Islam selepas hampir 47 projek rumah dibiayai bank berkenaan tidak wujud dan terbengkalai.

Walaupun rumah dibeli mangsa tidak wujud, bank itu tetap membuat tuntutan bayaran balik dengan jumlah dua kali ganda daripada harga asal.

Mangsa yang ingin memiliki rumah sendiri terpaksa berdepan hutang melebihi RM400,000 walaupun pihak bank tahu rumah dijanjikan pemaju sebelum ini tidak pernah wujud.

Lebih mengecewakan, mangsa bukan saja dibelenggu hutang yang terpaksa dibayar secara bulanan, malah tapak rumah dijanjikan hanya terdapat lalang dan timbunan kayu saja.

Ketua Biro Pemantau Perkhidmatan Kewangan, Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Sheikh Abd Kareem S Khadaied, berkata kes seperti ini sudah lama dibincangkan, tetapi bank itu tidak membuat sebarang tindakan, sebaliknya terus memaksa mangsa membuat bayaran melebihi dua kali ganda daripada harga asal rumah terbabit.

"Mangsa yang tidak mampu membuat bayaran disenarai hitam oleh bank itu, sekali gus menyukarkan mereka membuat pinjaman daripada institusi kewangan lain.

Pemaju tidak dapat dijejaki

"Mangsa penipuan ini kebanyakan terdiri daripada Bumiputera dan pemaju yang berjanji akan membina rumah juga tidak dapat dijejaki sehingga kini," katanya, di Ibu Pejabat Polis (IPD) Dang Wangi, semalam.

Menurutnya, beliau bersama 50 mangsa penipuan di sekitar Lembah Klang membuat laporan polis di IPD Dang Wangi bagi menjalankan siasatan lanjut berhubung perkara itu.

Sheikh Abd Kareem berkata, hasil analisis yang dilakukan PPIM, 40,000 pemilik rumah seluruh negara sudah menjadi mangsa penipuan syarikat perbankan Islam dan berharap mereka boleh membuat laporan polis secepat mungkin.

"Jika diam dan tidak bertindak segera, mungkin mereka juga akan disenarai hitam oleh bank itu," katanya.

Amirudin Abd Wahab, 41, berkata dia yang membuat pinjaman rumah RM70,000 pada tahun 2002 kecewa apabila impian memiliki kediaman sendiri tidak kesampaian, sebaliknya dituntut membuat bayaran kepada bank itu berjumlah RM170,000.

"Masa hendak menjualnya dulu, wakil pemaju sendiri datang ke rumah dan memberi lakaran serta pelan rumah yang akan dibina, tetapi selepas enam bulan membuat bayaran, pemaju tidak dapat dihubungi. Curiga dengan tindakan itu, saya menyemak di pejabat tanah dan akhirnya diberitahu, syarikat pemaju berkenaan tidak wujud," katanya.

Artikel menarik :




KOSMO - 4/11/2013 - SEKRETARIAT BEBAS MUFLIS DITUBUH

Langkah Pencegahan Kurangkan Golongan Bankrap Muflis Dalam Kalangan Belia

Oleh NURUL IZZA ROSLY
izzarosly@kosmo.com.my

SUNGAI BULOH – Biro Ekonomi dan Pembangunan Usahawan Pemuda UMNO dengan kerjasama Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) telah menubuhkan sebuah sekretariat bagi membantu dan membela nasib golongan muflis di negara ini yang dinamakan Sekretariat Bebas Muflis semalam.

Pengerusinya, Datuk Sohaimi Shahadan berkata, sekretariat itu ditubuhkan bagi mengambil langkah pencegahan untuk mengurangkan golongan muflis yang kebanyakannya terdiri daripada belia berusia 20 hinggan 40 tahun melalui enam komitmen.

Katanya, antara komitmen itu ialah menjadi platform yang menyelaras urusan antara golongan muflis dengan Jabatan Insolvensi, menyediakan khidmat nasihat serta memanjangkan aduan dan rintihan golongan berkenaan kepada Jabatan Insonvensi.

“Sekain itu, sekretariat ini akan mendesak Jabatan Insolvensi menyelesaikan masalah orang yang muflis kerana menjadi penjamin sosial, membantu pasukan petugas yang ditubuhkan jabatan tersebut dan mencadangkan supaya wakil sekretariat menjadi ahli Lembaga Penasihat Jabatan Insolvensi.

“Jika tiada langkah-langkah pencegahan diambil, kita bimbang jumlah golongan belia khasnya yang muflis akibat berhutang mungkin mencecah 120,000 orang menjelang tahu 2020,” katanya ketika ditemui pada Majlis Pelancaran Sekretariat Bebas Muflis di sini semalam.

Mengulas lebih lanjut, Sohaimi berkata, sekretariat ini juga akan mengumpulkan maklumat mereka yang muflis khususnya penjamin sosial, golongan tertipu dan teraniaya serta mereka yang bankrap kerana faktor-faktor teknikal.

“Kita telah diberikan jaminan lisan baru-baru ini oleh menteri yang berkenaan untuk mengkaji dan memberikan pelepasan kepada penjamin sosial.

“Namun, pihak sekretariat tidak berjanji melepaskan 100 peratus golongan muflis ini kerana kami hanya bertindak sebagai wadah kepada maklumat yang akan disampaikan kepada kementerian berkenaan,” katanya.

Dalam pada itu, aktivis PPIM, Sheikh Abd. Kareem S. Khadaied menyeru mereka yang mempunyai masalah bankrap tampil ke hadapan membuat aduan kepada sekretariat.

“Kita tidak janji dapat membantu semua, sekurang-kurangnya kita dapat kaji kes-kes yang terbabit dan letakkan pada saluran yang sepatutnya.

“Buat masa ini, anggaran minimum mereka yang muflis kerana menjadi penjamin sosial adalah sebanyak 30 peratus daripada 245,000 orang,” katanya.

Orang ramai yang ingin mendapatkan bantuan atau maklumat lanjut mengenai sekretariat berkenaan boleh mendapatkannya dengan melayari laman sosial Facebook, sekretariatbebasmuflis atau melalui blog muflis-peluangkedua.blogspo.com.

Artikel menarik :

.


Monday, August 24, 2015

HARIAN METRO - KDN TERIMA BANYAK ADUAN

Oleh Iskandar Shah Mohamed
dan Rizanizam Abdul Hamid

am@mediaprima.com.my

Umat islam digesa tidak menjadikan bacaan al-Quran melalui aplikasi medium eletronik seperti telefon pintar dan tablet sebagai amalan kerana dikhuatiri boleh mendatangkan dosa.

Timbalan Setiausaha Bahagian Kawalan Penerbitan dan Teks Al-Quran (PQ) Kementerian Dalam Negeri (KDN) Munir Md Salleh berkata, banyak aduan diterima daripada pengguna yang kesal dengan penyelewengan beberapa ayat al-Quran melalui aplikasi muat turun percuma ke telefon bimbit mereka.

“Tidak dinafikan, inilah cabaran baru yang perlu kami hadapi kerana ayat al-Quran yang diselewengkan melalui medium elektronik amat sukar dikawal. Ia boleh berubah sekelip mata berbanding kaedah cetakan yang tidak boleh diubah dengan mudah.

“Justeru, kita lebih menggalakkan umat Islam faham dan mahirkan dulu membaca al-Quran melalui naskhah cetakan diluluskan KDN supaya kita dapat mengesan sekiranya ada kesalahan pada ayat yang dibaca,” katanya kepada Harian Metro di sini, semalam.

Menurut beliau, sejak 1988 sehingga tahun lalu, sebanyak 47 syarikat tempatan sudah diberi Lesen Mencetak Teks Al-Quran mengikut peruntuk kan di bawah Seksyen 5 (1) Akta Percetakan Teks Al-Quran 1986.

“Daripada jumlah itu, saya difahamkan setakat ini tiada lagi syarikat mengeluarkan aplikasi al-Quran elektronik kerana lesen dari Lembaga Pengawalan dan Pelesenan Pencetakan al-Quran hanya dibenarkan untuk mencetak, bukan dalam bentuk aplikasi.

“Al-Quran yang diluluskan KDN menepati kaedah penulisan Rasm Uthmani yang tidak sama dengan penulisan biasa dari segi sebutan disebabkan ia menggunakan kaedah membuang, menambah, mengganti, menyambung atau memisahkan huruf dengan penulisan Hamzah,” katanya.

Pemerhatian Harian Metro mendapati beberapa blog tempatan sebelum ini memaparkan kewujudan satu versi baru al-Quran dikeluarkan sebuah aplikasi muat turun yang didakwa menimbulkan kemarahan dan kebimbangan kepada umat Islam termasuk di negara ini.

Difahamkan, ia dihasilkan kumpulan tertentu dengan terjemahan bahasa Inggeris yang secara jelas disebut atau dinyatakan dalam aplikasi berkenaan.

Rata-rata pelayar blog turut bersependapat ia wajib diboikot kerana bukan saja menyeleweng dan mengelirukan malah bercanggah dengan kandungan ayat suci kitab al-Quran yang asal.

Sehubungan itu, menurut Munir, pihaknya akan menjalankan pemantauan secara berterusan mengenai perkara seumpama itu termasuk bekerjasama dengan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) bagi memastikan ia dapat dikekang daripada berleluasa di negara ini.

Artikel menarik :




BATIK SUTERA ASLI HARAM DIPAKAI LELAKI ISLAM

KUALA LUMPUR 20 Feb. - Golongan lelaki Islam diingatkan supaya lebih berwaspada ketika membeli kain batik sutera kerana kira-kira 90 peratus kain batik jenis itu di pasaran diperbuat daripada batik sutera asli.

Kain batik yang diperbuat daripada 100 peratus kain sutera adalah haram dipakai oleh lelaki Islam berdasarkan kepada hadis Rasullullah SAW.

Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Sheikh Abdul Kareem S. Khadaied berkata, ramai lelaki Islam masih beranggapan mereka tidak memakai kain batik diperbuat daripada kain sutera asli disebabkan harga yang dibeli di pasaran adalah murah.

Kain sutera sering dianggap sebagai kain yang mahal, tetapi harga bukan merupakan factor terpenting mengukur sesuatu kain sutera itu.

"Ada juga kain daripada sutera asli yang dijual pada harga murah. Malah, masih ramai menyangka mereka tidak memakai kain sutera asli disebabkan harganya murah, tetapi sebenaknya kain tersebut adalah 100 peratus sutera iaitu diperbuat daripada campuran dengan ula sutera (mulberi),” katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akbar bagi mendedahkan perkara tersebut di Kondiminium Villa Puteri, disini hari ini.

Sheikh Abdul Kareem yang juga merupakan Ahli Majlis Batik Antarabangsa berkata, terdapat tiga jenis kain sutera asli berkod 14366, 14101, 12102 yang banyak dipakai lelaki Islam di negara ini adalah haram kerana diperbuat daripada 100 peratus sutera.

Tambahnya, kesedaran lelaki Islam terhadap perkara tersebut juga amat rendah kerana didapati masih ramai memakai baju batik yang diperbuat daripada kain sutera asli.

“Kita bimbang kerana masih ramai dalam kalangan ahli politik, kakitangan awam, golongan agama dan masyarakat awam masih memakai kain sutera asli itu di majlis besar dan penting,” jelasnya.

Sheikh Abdul Kareem turut menasihatkan orang ramai supaya menggunakan kain batik sutera yang dicampur dengan kain line atau kain kapas sebagai alternatif.

“Kain sutera campuran dengan kain linen atau kapas boleh dipakai oleh mereka. Cuma kain yang diperbuat 100 peratus daripada sutera asli adalah haram dipakai oleh lelaki islam,” katanya.

Dalam pada itu, beliau turut menyarankan kepada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia dan pihak Kraftangan Malaysia supaya memandang serius mengenai perkara ini disebabkan masih ramai yang belum sedar mengenai isu tersebut.

“Jakim perlu mengeluarkan kenyataan dan memandang serius agar golongan lelaki Islam lebih sedar mengenai perkara ini.

“Begitu juga Kraftangan Malaysia perlu menggesa pengusaha kain batik untuk meletakkan label pada setiap kain yang diperbuat daripada sutera asli untuk memudahkan pembeli mengenal sesuatu kain itu,” tegasnya.

Artikel menarik :