Thursday, October 1, 2015

SINAR HARIAN - 1/6/2015 - KENA TIPU SYARIKAT KERETA TERPAKAI

Peter Tan (duduk, dua kanan) bersama mangsa penipuan syarikat kenderaan terpakai mendesak polis melakukan siasatan secara telus terhadap pemilik syarikat berpangkat datuk itu

KLANG - Setelah hampir dua tahun, lebih 100 pemilik kenderaan mewah mendakwa gagal mendapatkan semula kenderaan mereka yang dijual secara online kepada sebuah syarikat kenderaan terpakai beroperasi di Kuala Lumpur. 

Mereka mendakwa, bukan sahaja gagal mendapat wang hasil jualan kenderaan bahkan terpaksa membuat bayaran bulanan kepada bank kerana khuatir nama akan disenaraihitamkan. 

Salah seorang mangsa, Wan Nurikhwani Wan Rosli, 27, berkata, dia membuat iklan menjual kereta Toyota Viosnya menerusi sebuah laman web dengan harga RM68,000. 

“Saya gembira apabila seorang jurujual mewakili sebuah syarikat kenderaan terpakai menghubungi saya dan memaklumkan syarikatnya ingin membeli kereta itu dengan harga RM69,000. 

“Memikirkan saya akan dapat untung RM1,000, jadi saya pun jual kereta kepada mereka,” katanya. 

Menurutnya, dia kesal apabila sehingga kini syarikat itu gagal melunaskan bayaran kereta RM68,000 kepadanya sebaliknya hanya menyerahkan wang RM1,000. 

“Jurujual tu kata kereta dah dibeli, tapi semuanya terbongkar bila bank hubungi saya beberapa kali suruh lunaskan bayaran tunggakan. 

“Bahkan duit hasil jualan kereta sampai sekarang saya tak dapat. Setelah disyaki kena tipu saya buat laporan polis,” katanya kepada media dalam pertemuan dengan beberapa mangsa lain dengan Sukarelawan Sosial, Peter Tan untuk mengadukan perkara itu di Klang Executive Club (KEC), di sini, semalam. 

Wan Nurikhwani menambah, apa yang menghairankan, walaupun telah membuat laporan sebanyak tiga kali, namun pihak polis masih belum dapat menyelesaikan masalah tersebut. 

“Saya nak dapatkan kereta saya semula dan dah macam-macam usaha dibuat untuk mengesannya,” katanya. 

Seorang lagi mangsa, Arthur Wong, 41, berkata, risau namanya disenarai hitam, dia terpaksa membuat bayaran kepada bank berjumlah RM17,600 bagi tempoh lapan bulan untuk kereta Toyota Alphard. 

“Saya dihubungi bank memaklumkan bayaran bulanan kereta sebanyak RM2,200 atas nama syarikat saya belum dibuat. 

“Saya terpaksa bayar setiap bulan walaupun kereta saya tak tau berada di mana sekarang," katanya. 

Dalam pada itu, Peter Tan berkata, daripada jumlah lebih 120 kereta, 28 daripadanya sudah dijumpai. 

“Pemilik syarikat kenderaan terpakai yang berpangkat datuk sudah ditahan polis, namun kenapa kes kehilangan lebih 100 kereta belum berjaya diselesaikan hingga kini. 

“Saya harap pihak polis bersikap telus dalam menyiasat dan menyelesaikan kes ini yang membabitkan penipuan jual beli kereta,” katanya. 

Terdahulu, sidang media yang sama turut dilakukan melibatkan hampir 10 pemilik kereta yang ditipu.

Wednesday, September 30, 2015

MINGGUAN MALAYSIA - 6/9/2015 - JANGAN TERPEDAYA PIHAK KETIGA SELESAIKAN HUTANG

KUALA LUMPUR 5 Sept. – Orang ramai dinasihatkan tidak terpedaya dengan perkhidmatan pihak ketiga bagi menyelesaikan masalah pinjaman kewangan sebaliknya berurusan secara terus dengan pegawai Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK).

Ketua Pegawai Eksekutif AKPK, Azaddin Ngah Tasir (gambar) berkata, terdapat ramai pihak tidak bertanggungjawab cuba mengambil kesempatan dengan memperoleh keuntungan ‘atas angin’ sedang perkhidmatan yang ditawarkan oleh mereka itu boleh dilakukan di pejabat AKPK secara percuma.

Katanya, modus operandi mereka ialah menawarkan bantuan perkhidmatan pengurusan kewangan menggunakan khidmat pesanan ringkas (SMS) atau panggilan telefon dengan mengenakan bayaran sehingga 10 peratus daripada jumlah hutang pengguna secara tunai atau menggunakan kad kredit.

“Mereka menipu pengguna kononnya mampu membantu menstruktur semula pinjaman dan berunding dengan pihak bank namun mereka hanya mengumpulkan dokumen pelanggan dan kemudian menghantarkan semula kepada AKPK,” ujarnya.

“Justeru, kami menasihatkan mereka yang ingin mendapatkan bantuan menyelesaikan hutang untuk terus ke pejabat kami tanpa perlu merugikan wang membayar pihak ketiga ini kerana hanya AKPK yang mempunyai akses untuk membuat sebarang rundingan bersama pihak bank,” katanya.

Tuesday, September 29, 2015

MINGGUAN MALAYSIA - 6/9/2015 - HUTANG ISI RUMAH PADA TAHAP MEMBIMBANGKAN

KUALA LUMPUR 5 Sept. – Hutang isi rumah Malaysia berada pada tahap membimbangkan apabila nisbahnya kini mencapai 87 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).

Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Johari Abdul Ghani berkata, peningkatan nisbah tersebut bakal menjejaskan kualiti kehidupan rakyat dan mampu memberikan kesan buruk kepada pertubuhan ekonomi Negara dalam jangka masa panjang jika tidak ditangani dengan segera.

Justeru katanya, amat penting bagi setiap masyarakat di Negara ini untuk merancang perbelanjaan dengan baik dan tidak menambah pinjaman sedia ada bagi mengukuhkan kedudukan kewangan mereka.

Tambah beliau, masyarakat juga digesa untuk segera mendapatkan bantuan daripada Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) jika mula berhadapan dengan masalah menguruskan pembayaran hutang serta perbelanjaan seharian.

“Masalah kewangan kebanyakannya berpunca daripada hutang kad kredit dan pinjaman peribadi sehingga menjejaskan dua pinjaman utama lain seperti perumahan serta kereta yang menjadi keperluan sebenar mereka.

“Oleh itu rakyat perlu berani membuang ego masing-masing dengan berbelanja mengikut keperluan diri dan bertindak pantas mendapatkan bantuan AKPK sebelum dikenakan tindakan undang-undang oleh pihak bank atau diisytiharkan bankrap,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan program Jelajah Bijak Wang anjuran Kementerian Kewangan dengan kerjasama AKPK di pusat Transformasi Bandar (UTC) Kuala Lumpur hari ini.

Yang turut hadir Ketua Pegawai Eksekutif AKPK, Azaddin Ngah Tasir; Pengurus Besar Operasi AKPK, Nor Fazleen Zakaria dan Timbalan Setiausaha Bahagian Strategi Korporat dan Komunikasi Kementerian Kewangan, Suhaili Ahmad.

Dalam pada itu, Johari berkata, kerajaan kini sedang melaksanakan pelbagai agenda transfomasi untuk menawarkan kualiti kehidupan yang lebih baik kepada rakyat Malaysia di samping membantu mengurangkan bebanan hutang yang terpaksa ditanggung mereka.

“Kita telah menyediakan pelbagai program pembanggunan termasuk meningkatkan kualiti pengangkutan awam dengan membina lebih banyak stesen-stesen Transit Aliran Ringan (LRT) di beberapa kawasan supaya rakyat mempunyai alternative mudah untuk ke tempat kerja tanpa perlu membuat pinjaman membeli kereta sendiri,” katanya.

Monday, September 28, 2015

Prof Meera IIUM : EU & US Financial Crisis And The World Economy

Prof Ahmad Kameel Mydin Meera opening address, before a lecture by Sheik Amran N. Hosein on 10/12/2011 at 9.00 a.m.
Title: 2012 Will the World Economy takes the Greatest Plunge.
Location: Zahedah Hall, Tan Sri Azman Hashim Complex, International Islamic University, Gombak Selangor, Malaysia.